Az árérzékenység és a hosszú távú gondolkodás hiánya az a két fő szempont, amely ma meghatározza a végfelhasználói attitűdöket egy biztonsági rendszer kiválasztásánál. Az Axis Communications budapesti nyílt napján Dalibor Smažinka, a társaság közép-kelet-európai üzletfejlesztési igazgatója a végfelhasználókkal való kapcsolatról és a kihívásokról nyilatkozott a Biztonságpiac.hu-nak.
– Milyen gyorsan növekszik és fejlődik a videomegfigyelési piac a korábbi évekhez képest?
– A piac folyamatosan fejlődik az évek során. A végfelhasználók felől egyre nagyobb és nagyobb igény mutatkozik ezekre a megoldásokra. Néha nem is tudják, hogy épp a videomegfigyelésre van szükségük, csak meg akarnak oldani egy adott problémát, amire ez jelentheti a választ.
– Az Axisnak milyen „problémákkal” kell szembenéznie?
– Számos kihívással találkozunk, de a leggyakoribb az ár és a hosszú távú gondolkodás. Vannak végfelhasználók, akiknek korlátozottak az anyagi lehetőségei. Ők ahelyett, hogy hosszabb távon gondolkodnának, és arra törekednének, hogy megtalálják az egyensúlyt a befektetés és a megtérülés között, a lehető legalacsonyabb áron szeretnék megoldani a kérdést. Arról azonban hajlamosak megfeledkezni, hogy a fenntartási költség, és az esetleges további kiadások jócskán megdrágíthatják a kezdetben olcsónak tűnő választást.
– Mennyire nyitottak a végfelhasználók az új kamerarendszerekre, az új technológiákra?
– Alapvetően nagyon nyitottak a felhasználók, főleg, ha ott áll mellettük egy integrátor, aki mindenben segíti őket, és el tudja magyarázni nekik, hogy ezek a rendszerek hogyan segíthetnek elhárítani, vagy adott esetben megelőzni egy problémát.
– Érzékelhetők új kihívások a végfelhasználók részéről?
– A beruházások méretétől függően több megoldási lehetőség is kínálkozik, ezért mi igyekszünk a lehető legszélesebb körű igényeket kielégíteni. Az Axis Camera Companion (ACC) és az Axis Camera Station (ACS) csomagjaink átfogó megoldásokat biztosítanak, de meg kell említeni a partneri hálózatunkat, illetve az Axis videoelemző szoftvereit is. Jellemzően földrajzi kihívásokkal is szembe kell néznünk, ezért a világ különböző pontjain szükségünk van az alkalmazásfejlesztő partnereink (Application Development Partners – ADP) segítségére, hiszen egy csomó megoldást a helyi törvényekhez, szokásokhoz és követelményekhez kell igazítanunk. Ebből adódóan nyelvi és integrációs kihívásokkal is találkozunk. Az Axis nyitott a szoftverinterfész oldalán, ugyanakkor ez elég időigényes folyamat. Fontos feladatnak tartjuk, hogy minél jobb és megbízhatóbb megoldásokat kínáljunk a felhasználóknak – ehhez szerteágazó tudásra van szükségünk. Nem csak a kamerák szempontjából kell szemlélnünk a biztonsági rendszerek és az IT világát, ehhez azonban forradalmi szemléletmódváltásra van szükség.
– Az Axis fejlesztései hogyan követik le a végfelhasználók változó igényeit?
– Még több pénzt költünk kutatás-fejlesztésre. A forgalmunk 13 százalékát forgatjuk vissza ebbe, ami igen jelentős összeg. Nyitottak vagyunk a végfelhasználók felől érkező visszajelzésekre, sőt, gyakran őket is bevonjuk egy-egy új termék fejlesztésébe. A marketing-struktúránkat megoldásközpontú alapokra helyeztük. A tapasztalt szakembereink így pontosan tisztában vannak a kiskereskedelem, az oktatás, a kritikus infrastruktúra, és az egyéb területekről érkező felhasználói igényekkel.
– Mik az elvárások a jövőre nézve?
– Senki sem tudja, mit hoz a jövő, de az irány egyértelmű: az integrátorok okos tanácsadói szeretnénk lenni. A közvetlen értékesítésben továbbra sem veszünk részt, hiszen az Axis a kezdetektől foga a partnerhálózatára támaszkodva működik.
(X)