Published On: szo, dec 9th, 2017

A téli defekt veszélyesebb, mint a nyári

A téli időszakban nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent a defekt, mint nyáron. A Bridgestone statisztikái szerint a defektek 23 százaléka sötétedés után következik be, ötven százaléka pedig lakott területen kívül, sötét, nehezen belátható útszakaszokon éri az autósokat, ami a lecsökkent látótávolság és a hosszabb esték miatt télen fokozott veszélyforrást jelent a vezetők számára. Új téli abroncs vásárlásakor ezért érdemes defekttűrő abroncsot felszereltetni gépjárművünkre. A cserével késlekedő gépkocsi tulajdonosoknak az idén azonban nemcsak a gumiszervizben kell többet fizetniük az új abroncsokért, de akkor is, ha webáruházból rendelik azokat.

Nem elsősorban a 7 °C, hanem a keverék és a profilmélység számít
Az autósok körében ma már közismert, hogy a téli abroncsok jobb tapadó képességgel rendelkeznek, mivel lágyabb gumikeverékből készülnek, így alacsonyabb hőmérsékleten is megőrzik rugalmasságukat.

„A biztonságos téli autózás érdekében a régi téli abroncsunkat akkor kell újra cserélni, ha az abroncs profilmélysége négy milliméter alá csökken. Ilyenkor ugyanis jelentősen veszít tapadó képességéből az abroncs, a gépjármű pedig nehezebben irányítható, mert az abroncs nem tudja elvezetni a vizet, a havat, vagy a hókását a kerék alól” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. személygépkocsi abroncs üzletág vezetője. „A téli abroncsok előnyei ma már széles körben ismertek, de a defektek által jelentett közlekedésbiztonsági kockázatoknak még csak kevés autós van tudatában” – teszi hozzá a szakember.

A defekt rosszkor történik rossz helyen és télen még veszélyesebb
A Bridgestone statisztikái szerint élete során minden vezető átlagosan 6 defektet kap. A defektek 23 százaléka sötétedés után következik be, ötven százaléka pedig lakott területen kívül, nehezen belátható és megközelíthető útszakaszokon éri az autósokat. A defektek során ráadásul majdnem minden harmadik esetben az autós valamely családtagja is a gépjárműben tartózkodik. Egy-egy defekt javítása és a kerékcsere akár egy órát is igénybe vehet, ami rendkívül veszélyes lehet az autópályákon vagy országutakon. Télen ez fokozott kockázatot jelent, hiszen míg nyáron csak este 8 óra után, addig télen már délután 4 órakor sötétedik, ezért többet autózunk rossz látási és láthatósági körülmények között.

Egy megoldás két biztonsági problémára egy doboz cigaretta áráért
A hideg idő beálltával a mintegy hárommillió magyar autótulajdonos közül minden évben 300 ezer autós cseréli le régi téli abroncsait újakra. A Bridgestone adatai szerint a magyar autótulajdonosok jellemzően négy, de akár öt téli szezonon keresztül is használnak egy szett téli abroncsot.

A magyar autótulajdonosok egy abroncs készlettel akár 50 ezer kilométert is megtesznek, amely futásteljesítményre legalább egy defekt esik. Mivel defekt esetén a női autótulajdonosok 2/3-a nem saját maga cserél kereket, a férfiak ötven százaléka pedig – különösen télen – nem tartja biztonságosnak a mankókereket, új téli abroncsok vásárlásakor érdemes megfontolni az emelt szintű biztonságot kínáló defekttűrő abroncsok használatát. „Ez az innovatív technológia abroncsonként mindössze 1400-1500 forinttal, azaz egy doboz cigaretta árával kerül többe, mint egy hagyományos gumiabroncs” – mondta Hunyadi.

Ilyen abroncs például a Bridgestone által gyártott DriveGuard Winter gumiabroncs is, amely megerősített oldalfalainak és a csúcstechnológiájú hűtőbordáinak köszönhetően lehetővé teszi, hogy a gépjárművezetők defekt esetén is megőrizzék uralmukat a jármű felett, és 100 százalékos irányíthatóság mellett akár 80 km/óra sebességgel további 80 kilométert is megtegyenek egy gumiszervizig.

Így nem a defekt helyszínén, sokszor egy-egy forgalmas út szélén félrehúzódva kell kereket cserélniük, hanem kényelmesen és biztonságosan elautózhatnak a legközelebbi gumiszervizbe. A DriveGuard abroncs szinte bármilyen, abroncsnyomás-figyelő rendszerrel (TPMS) rendelkező autótípusra felszerelhető. Érdekesség, hogy ezeket a csúcstechnológiát képviselő DriveGuard gumiabroncsokat a Bridgestone magyarországi üzemében, Tatabányán gyártják.

Drágább lesz az abroncscsere annak, aki nem siet
Habár a hazai abroncsgyártó vállalatok nem, vagy csak alig emelték áraikat, a Bridgestone tapasztalatai szerint az idei téli szezonban az autósok 3-5 százalékkal drágábban tudnak majd téli gumit vásárolni. Ennek oka az, hogy egyre több hazai gumiszerviz küzd munkaerőhiánnyal, ami miatt kénytelen bért emelni alkalmazottainak. Magasabb árakat tapasztalhatnak az autósok akkor is, ha webáruházak oldalain keresztül vásárolnak új téli abroncsokat. Ennek hátterében pedig az abroncsokat kiszállító logisztikai szolgáltatók áremelése érhető tetten.

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

autoalkatreszek24.hu