A kedden megnyílt MAKS orosz légi kiállításon mutatkozott be az AU-30-as léghajó, amely 55 méter hosszú, és fél tonna teher szállítására képes.
Építője az Augur RosAeroSystems magánvállalat azonban már tervezi nagy testvérét, a 16 tonna teherbírású Atlantot. Az 1991-ben alapított Augur a levegőnél könnyebb repülők kicsiny világpiacán az egyik vezető cég. A jelenleg világszerte mintegy 50 darab repülő léghajó közül minden ötödik az orosz vállalat terméke – írta a RIA Novosztyi hírügynökség.
Számos érv szól a léghajók mellett – és ellen. Repülőóra-költségük 150-200 dollár, szemben a helikopterek 1500-4000 dollárjával, így jóval olcsóbban lehet velük jelentős terheket eljuttatni nehezen elérhető helyekre. Maguk a gépek is olcsóbbak: az Atlant 30 százalékkal lesz olcsóbb, mint a Mi-26-os nehéz teherszállító helikopter, amely bár négy tonnával nagyobb kapacitású, de 20-25 millió dollárba kerül. Az Atlant első repülését 2017-2018-ra tervezik, és gyártói szerint új korszakot nyithat meg az olajtársaságok munkájában, mert elérhetővé teszi számukra azokat a szibériai és északi-tengeri gáz- és olajmezőket, amelyek kiaknázását ma lehetetlenné teszi a hozzájuk vezető utak kiépítésének megfizethetetlen költsége. A személyszállításban is komoly szerepük lehet más eszközökkel nem, vagy csak nagyon drágán elérhető távoli vad vidékekre.
Természetesen hátrányai is vannak, például az olyan járulékos költségek magas volta, mint a léghajók légikikötőinek kiépítése a szükséges kikötő árbócokkal és óriási hangárokkal, a lassúság, illetve kitettségük az időjárásnak. Az AU-30 utazó sebessége mindössze 80 kilométer/óra, és nem tud repülni a 12 méter/másodpercet meghaladó szélben – ami Szibériában kellemes tavaszi szellőnek számít.
E problémák ellenére a hadsereg is érdeklődik: először a hosszú és igencsak átjárható kazah határon vetnék be járőrözésre a kábítószer-csempészek ellen.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János