A cégeknek szüksége van beszerzési stratégiára, hogy a feladatokat zökkenőmentesen le tudják bonyolítani. Jó stratégia nélkül előfordulhatnak olyan problémák, mint például a szükséges alapanyag késése, vagy a minőség elmaradása. A beszerzési stratégiát gondosan ki kell alakítani, hogy a termelés akadály nélkül működhessen.
A beszerzési stratégia fogalma
A beszerzési stratégiát úgy lehet meghatározni, mint a termeléshez szükséges tervet, amely az alapanyagok és a szolgáltatások beszerzéséről szól. A stratégia kidolgozása számos tényezőtől függ, mégpedig az ütemezéstől, a beszállítótól és a költségvetéstől. A beszerzési menedzsment folyamatai arra szolgálnak, hogy a vállalkozás zavartalanul ki tudja szolgálni a vásárlókat a legmagasabb minőségben.
A beszerzési stratégia és az üzleti élet
A beszerzési stratégia hatékony kialakításához már a legelején meg kell megvizsgálni az üzleti környezetet, és egy olyan struktúrát szükséges kialakítani, ami egyértelműen meghatározza a dolgozók szerepköreit. Emellett meg kell vizsgálni, hogy mi szükséges a termeléshez, milyen módon növelhető a vásárlás, és nem utolsó sorban, hogyan tudjuk javítani az ügyfélélményt. Elsődleges cél a költségek csökkentése, de természetesen a minőség romlása nélkül. Nem feledkezhetünk meg az ellátási láncról sem, ugyanis szükség van egy minőségellenőrzési és minőségbiztosítási rendszerre is. Továbbá feltétlenül meg kell határozni azokat a mérőszámokat, amelyekkel követni tudjuk a rendszert, és képesek vagyunk általuk javítani a szükséges pontokat. A legtöbb szervezet a hatékonyság mérésére KPI-ket (Key Performance Indicators teljesítménymutatókat) használnak.
A beszerzési stratégiák céljai lehetnek:
- A megfelelő minőségű és mennyiségű forrás beszerzése a termeléshez
- A termelési költségek csökkentése
- A teljesítmények hatékonyságának értékelése
- A folyamatok automatizálása szoftverek segítségével
- Biztosítani a termékek időben történő szállítását
- A vállalat hosszútávú növekedése
Segítség a beszerzési stratégia kialakításához
- Meg kell vizsgálni a vállalkozás aktuális helyzetét
Elemezni kell a beszerzési folyamatokat, meg kell vizsgálni a gyenge pontokat, és elemezni kell a piacot. Ide tartozik a beszállítók, alapanyagok vizsgálata. Azokat a folyamatokat kell definiálni, amelyek a vállalkozás növekedését eredményezik.
- Fontos meghatározni a minőségi irányelveket
Ez a rész tekinthető a folyamat alapkövének. Akár a régi folyamatok szerveződnek át, akár új munkafolyamatok alakulnak, a stratégiának minden esetben illeszkednie kell a vállalkozás igényeihez.
- Nagy hangsúly van a kommunikáción
Érdemes kikérni azoknak a véleményét a beszerzés kialakítása előtt, akik a beszerzési folyamatban kiveszik a részüket. Ők ugyanis fontos problémákra világíthatnak rá.
- Érdemes szoftverbe fektetni
A beszerzést menedzselő szoftver segít automatizálni az ismétlődő folyamatokat, ilyenek lehetnek a jóváhagyások, számlák, vagy a készletkövetés. Rengeteg időt lehet vele megspórolni, ami hosszú távon kifizetődik.
A hatékony beszerzés jellemzői
- Stratégiai gondolkodás
- Automatizált
- Legjobb minőség
- Eredményorientált
A beszerzési folyamat jóval több, mint egy egyszerű vásárlás. Magába foglalja a tervezést és a hatékony beszerzési stratégia kialakítását. Ha egy stratégia jó alapokkal rendelkezik, akkor a vállalkozás gyorsabban növekszik. https://orianasoftware.com/hu/fooldal/