A legkisebb cégek csaknem mindegyike használ online banki rendszereket, a mikro- és kisvállalatok közel fele azonban ma is a bankfiókot részesíti előnyben. A szerződéses ügyek mellett a hiteligénylés, illetve a befektetések kezelése igényel személyes megjelenést – derül ki a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. országos, reprezentatív, ötszáz vállalkozás megkérdezésén alapuló kutatásából.
A mikro- és kisvállalatok többsége ma már leginkább online intézi banki ügyeit, mintegy negyven százalékuk azonban (inkább vagy kizárólag) továbbra is személyesen keresi fel a bankfiókot – derül ki a Garantiqa Zrt. kutatásából. A mikrovállalatok nyolcvan, a kisvállalatoknak pedig 97 százaléka használ valamilyen online banki rendszert céges számlája kapcsán. A csak online rendszert használók ugyanakkor jelentős kisebbségben vannak: a mikrocégek közel ötöde, a kisvállalatoknak pedig 15 százaléka válaszolta ezt. A válaszadók mikrovállalatok tulajdonosai, saját, lakossági számlájukon 68, míg a kisvállalatoknál 84 százalékos arányban használják az online banki rendszereket – előbbi kategória háromnegyede, utóbbinak pedig több mint kétharmada rendszeresen.
Búza Éva a Garantiqa vezérigazgatója kiemelte: jól érzékelhető, hogy a hazai kkv szektorban egyre inkább terjed az online bankolás, online ügyintézés. Ugyanakkor van még tér a fejlődésre, hiszen a legkisebb cégek kisebb mértékben élnek a pénzügyi szereplők által kínált digitális innovációk előnyeivel.
A legkisebb cégek közül minden negyedik csak személyesen vagy telefonon intézkedik vállalati banki ügyeiben, a kisvállalatoknál pedig 15 százalék sorolta magát e körbe. A tulajdonosok elsősorban a szerződésekkel kapcsolatos ügyeket intézik személyesen, de a hiteligénylés és a befektetések kezelését is inkább a bankfiókokban bonyolítják. A kisvállalatoknál elenyésző az átutalások és a csoportos beszedési megbízások nem online kezelése, minden ötödik mikrocég azonban még mindig így jár el ebben az esetben is. A termékekről, lehetőségekről is csupán a megkérdezettek nagyjából fele szerez általában online információt.
Az online banki rendszerek használatát nélkülöző kis cégek tulajdonosai leginkább azért kerülik ezt az ügyintézési módot, mert úgy vélik, nincs szükségük rá. A mikrovállalkozásoknál az ismerethiány, illetve a biztonsági kérdések, a középvállalatoknál pedig a biztonságon túl a bizalomhiány is szerepet játszik.
A legkisebb cégek esetén továbbra is gyakori rutin az, hogy az „offline” eszközöket szívesebben használják a tulajdonosok. A megkérdezett cégek mintegy harmada havonta keresi fel a számláját vezető pénzintézetet. A heti gyakoriság a mikrocégek közel ötödénél, míg a kisvállalatok több mint harmadánál merül fel.
A vezérigazgató hozzátette: a Garantiqa kiemelt figyelmet fordított az elmúlt években az innovációra és a digitális fejlesztésekre: így érdemben sikerült csökkenteni az átfuttatási időket és az adminisztrációs terheket egy-egy kkv hitelhez kapcsolódó kezességvállaláskor. Ezt jelzi, hogy a standard termék alapú kezességvállalási kérelmek átlagos átfutási ideje mindössze másfél napra csökkent.
Az üzemszünet nélküli kártyás fizetés titka
Hagyott már ott bolti kasszánál kosárnyi terméket, mert a kártyás fizetés nem működött, elegendő készpénze pedig nem volt? És az feltűnt már önnek, hogy csak bizonyos üzletekben fordul elő a probléma, máshol pedig szinte soha? Az ok egy háttérben meghúzódó technológiai megoldás, az úgynevezett backup internet. A backup-szolgáltatás működéséhez azonban fontos, hogy a tartalék internet lehetőleg más csatornát használjon, mint az elsődleges. Különben egy műszaki hiba akár mindkét szolgáltatást el tudná lehetetleníteni egyszerre. Ezért a másodlagos szolgáltatás tekintetében a kevésbé sérülékeny műszaki megoldások jelentik a legjobb választást. Kézenfekvő például a műholdas internet használata, ami csak minimális földi infrastruktúrát igényel, ezért képes az elvárható stabilitást biztosítani.