Vállalatunk a Pro Patra Electronics nagy hangsúlyt fektet az általunk gyártott megfigyelő szenzor rendszerek (radarok és kamerák) tesztelésére. Ezek a folyamatok egyrészt a gyártás során előállított rendszerek ellenőrzésesre szolgálnak másrészt a termékfejlesztés elengedhetetlen részei. A rendszerek átfogó fejlesztésének tesztelése részben kültéren történik, amelyek során a fejlesztő munkatársaink valósághű helyzeteket szimulálnak. Ezeket nevezzük terepei méréseknek. A tesztelési eredményeket házon belül kiértékeljük, majd az adott osztályokon dolgozó munkatársak továbbfejlesztik a terméket. Ezeket a teszteléseket alapos szervezési, engedélyeztetési és jól összehangolt előkészítő munka előzi meg. A terepi mérések számos esetben sok kihívást és váratlan fordulatot tartogatnak a csapatunk számára, amelyekből néhány érdekességet az alábbiakban osztunk meg az olvasóval.
– Hova kell fölmenni?
– Oda. – És a felettünk magasodó sziklás peremre mutatott.
Nem volt magas a hegy, de a meredek, sziklás út fölfelé, keresztül mindenféle tüskés bozóton nagyon kimerítő volt. Fel kellett vinni a PGSR-3i Beagle radart, ami önmagában nem nehéz, de a fejlesztési tesztekhez kell generátor, rengeteg kábel és több számítógép. Nem is beszélve a vízről és az ennivalóról, mert egész nap kint leszünk a tűző napon. A radar bírja, nekünk is bírni kell. Nehéz munka ez az iroda kényelméhez szokott mérnököknek.
Ki kell jönni ide a bozótba kora reggel, megküzdeni a tüskékkel, az időjárással, a sziklára mászással. De legalább itt nem zavar senki, nyugodtan dolgozhatunk. A csapat másik része nagyjából tőlünk 40 km-re szintén egy hegy tetején kereste azt a helyet, ahova van rálátásunk. A radar legújabb változata ellát ilyen messzire, de a föld görbülete miatt ezt már nagyon nehéz letesztelni. De mindenképp tesztelnünk kell a technikát, mert egy ügyfélnek ilyen megoldásra van szüksége, tehát kifejlesztettük és a fejlesztők elégedettek a tesztelési eredményekkel.
Néha a mérnökök is kerülhetnek olyan helyzetbe, amikor komolyan aggódni kell a biztonságukért. Széles legelő, nyári napfény, távolban legelésző gulya, idilli környezet a terepi mérésre. A célt játszó mérnök békésen sétálgat. A radar felderítési szektorának a szélén célok jelennek meg. Nagyobb csoport, furán mozognak. A Doppler Audió üzemmóddal azonosítjuk őket. Nagytestű, többlábú, lassan, szakaszosan mozgó célok. Ezek szarvasmarhák, legelészés közben odébb mozognak néha. Semmi gond, messze vannak, nem zavarják a munkánkat.
„Bevédjük” a célkörzetet egy riasztási zónával és folytatjuk a munkát. Emberünk még mindig békésen sétálgat. Aztán egyszer csak jelez a rendszer, valaki belépett a riasztási zónába és közelít a célunk felé. A gulya tart az emberünk felé, méghozzá nagy sebességgel. Megriadhattak valamitől. Rászóltunk az emberünkre, hogy fusson. Először nem vette komolyan, úgy gondolta elsétál előlük. Mi látjuk a radaron, hogy milyen gyorsan jönnek, és mindjárt letarolják. Kiabálunk vele a rádión, hogy fusson az életéért. Nyargal is rendesen, hallva a hangunkban a kétségbeesést. Később visszajátszottuk neki a radar képét, hadd lássa milyen közel volt a bajhoz.
Egy következő tesztelési alkalommal alkalom zuhogott az eső, mert miért is ne tenné. A radar ezt is bírja, de haladni kell a fejlesztéssel, a mérnököknek is bírniuk kell. Legtöbben egy dombon dolgoztak, ponyva alatt vagy a gépkocsiban. Állítgatták a rendszer különféle paramétereit, gyűjtötték, rögzítették az adatokat. Néhányan lent a széles völgyben, több kilométeres távolságban járkáltak célként föl s alá, jobba-balra, ahogy a mérési terv előírta. Az eső eláztatta a kollégákat, csurom víz volt mindenki. A nap végére, amikor elállt az eső, a sötéttel együtt leszállt a sűrű köd is. A radarnak mindegy, ugyanúgy lát. A mérés végén visszahívtuk a célokat a dombhoz. Az egyik emberünk (a radar képernyőn) jól láthatóan rossz irányba indult el a ködben. A radar segítségével, rádión irányítva vezettük vissza.
Kiemelkedő ügyféligény a tankok, helikopterek felismerése radarjel alapján. Ennek érdekében több, harckocsit és helikoptereket alkalmazó fejlesztési mérést kellett megszervezzünk, itthon és külföldön. Ezek a tesztek az alkalmazott céltárgyak üzemóra-költsége miatt igen drágák. Túl sok üresjárat nincs, mert az eszközök óradíját akkor is fizetni kell, ha nem mozgatjuk őket. Ilyenkor több radarral párhuzamosan mérünk, hogy minél több használható adatunk legyen ugyanarról a célról, másrészt, ha valami gond lenne az egyikkel, a mérés leállás nélkül folytatódhat a többivel. Bár az ilyen mérések szigorú menetrendet követnek, fel kell készülni a legváratlanabb helyzetekre is. Az egyik alkalommal a nagy külföldi gyakorlótéren végzett mérés során a célt adó tank valamiért leállt, viszont ugyanabban a pillanatban feltűnt egy, a méréstől független repülési feladatot végző Blackhawk helikopter. A mérnökeink azonnal ugrottak, hogy átállítsák az összes adatgyűjtést a helikopter mérésére. Ingyen cél!
A radaron kívül egy multiszenzoros optikai fejegység családot is fejlesztünk. Ez általában egy hőkamerát, egy nappali színes kamerát és lézeres távolságmérőt tartalmaz. Ebből az igényeknek megfelelően többféle hatótávú, méretű és képességű változatot készítünk. Az optikai rendszerek fejlesztése és tesztelése eltér a radar-fejlesztésnél megszokottaktól. A két rendszert mégis legtöbbször együtt fejlesztjük, mert a felhasználásuk is gyakran együtt történik. A radar nagy területen észleli a mozgó célokat, a kamera rendszer pedig vagy manuálisan, vagy automatikusan megmutatja a célok képét éjjel-nappal. Egyik ilyen rendszerünket a NATO és békepartner hadseregekben rendszeresítették és sikeresen használják határaik védelme és egyéb feladatok során. Ezeket a multiszenzoros (radar+kamera) rendszereket lehet hordozható, járműre és toronyra telepíthető változatban is alkalmazni.
Mindezen rendszerek hálózatba is integrálhatók, központilag felügyelhetők. Sok esetben az ügyfelek meglévő C2/C4I (parancsnoki irányítási, információs) rendszereibe illesztjük. Fejlesztéseink legfőbb inspirációja az ügyfeleink gyakran egyedi, ámde valós igényei. Büszkék vagyunk arra, hogy magyar fejlesztésű és gyártású termékeink hozzájárulhatnak a világ számos országának határvédelméhez.