Szakértők szerint a Malaysia Airlines MH 17 járatának tragédiája arra kényszerítheti a biztosítókat, hogy magasabb díjat fizettessenek a problémás területek felett közlekedő légitársaságokkal, a háborús kockázati kategóriában – írja a Business Strandard.
Emelkedhetnek a viszontbiztosítási díjak is, azonban csak elhanyagolható mértékben, mivel több társaság is nyújt fedezetet versenyképes áron.
A mostani tragédia abból a szempontból számít különlegesnek és egyedinek, hogy több biztosítási típust is érint: a repülőgépre kötött, háborús kockázatokra is kiterjedő cascótól, az utasokra és harmadik felekre vonatkozó jogvédelmi biztosításokon át, a repülőgép legénységére kötött biztosításokig.
A lehetséges díjemelések mértékét nagyban befolyásolja a légitársaságok flottájának életkora, a gépek befogadóképessége, a pilóták tapasztalata, a karbantartási és belső biztonsági normák és természetesen a káresemények számának változása is. Minél több utas fér el például a fedélzeten, annál nagyobb a biztosító kitettsége az utas felelősségbiztosítások tekintetében. Minél tapasztaltabb viszont egy pilóta, annál jobb a kockázati megítélése, mivel a káresemények többségét emberi hiba okozza, de a karbantartásért felelős társaság track recordja is fontos tényező az árazásnál.
Jelenleg nincsenek olyan speciális szabályok, amely egyértelműen felárat határozna meg az olyan járatok esetében, amelyek gyakrabban repülnek háború sújtotta, vagy terrorveszélynek kitett területek felett. Amennyiben hasonló incidensek továbbra is előfordulnak, a biztosítók biztosan korlátozásokat vezetnek be ezen területek esetében.
Az Allianz volt az MH 17 egyik vezető biztosítója
A múlt héten, Ukrajna területén lezuhant Malaysian Airlines repülőgép felelősségbiztosítását az Allianz, háborús események elleni fedezetét pedig az Atrium Underwriting Group biztosítja, akik várhatóan viszonylag gyorsan fizetni fognak, miután a baleset okai tisztázódnak. A kárrendezés azonban igen bonyolult és hosszadalmas is lehet. A maláj légitársaság gépét az Aon biztosítási alkuszcég mintegy 97,3 millió dollárra értékelt.
A nyomozók viszonylag könnyen meg tudják állapítani, hogy a gépet rakétatalálat érte, vagy más okból robbant fel. A kérdés sokkal inkább az, hogy kik a felelősök, és miként lehet utánuk menni. Az oroszbarát lázadók tagadják, hogy közük lenne a maláj repülőgép kilövéséhez, azonban nagyjából ezzel egy időben a katonai parancsnokuk azt állította, hogy kilőttek egy ukrán szállító repülőgépet.
Hogy a biztosítók fizetnek-e a károkért, elsősorban attól függ, hogy a repülőgép lezuhanását ellenséges akció okozta-e. Amennyiben a jelentések igazolják, hogy a gépet kilőtték, akkor a repülőgép veszteséget az igen szűk, légi háborús biztosítási piac viseli majd, melyet a közelmúltban igen sok veszteség ért – állítja a Barclays. A légitársaságok flotta-fedezete általában több viszontbiztosító között oszlik meg, amelyben a szektor vezető vállalatai, például a Munich Re, Swiss Re és Hannover Re is részt vesznek.
Lassan kiürül az ukrán légtér
Az amerikai és az európai légi szabályozó hatóságok is figyelmeztetést adtak ki áprilisban, hogy a légitársaságok kerüljék el a Krím-félszigetet és Ukrajna egyes részeit. Ennek ellenére néhány légitársaság – többek között a Lufthansa, a Malaysia Airlines, az Air India – továbbra is használta Észak-Ukrajna légterét. Azóta a Krím felett nem közlednek repülők, azonban Ukrajna többi részét továbbra sem kerülik el a társaságok. Néhány nemzetközi légitársaság, például az ausztrál Qantas Airways, valamint Korea két nagy légitársasága azt közölte, hogy ők már egy ideje elkerülik az ukrán légteret, a Kijev-Moszkva közötti konfliktus miatt.
Várhatóan a hatóságok szigorúbb figyelmeztetéseket fognak kiadni Ukrajna légterével kapcsolatban, a légitársaságok azonban ettől függetlenül is óvatosabbak lesznek. Kína polgári repülési hatósága pénteken felszólította a kínai repülőgépeket, hogy kerüljék el Ukrajna keleti légterét. Az amerikai légitársaságok önként vállalták, hogy elkerülik az orosz-ukrán határ légterét, csakúgy mint a Turkish Airlines repülői.
Forrás: Biztosítási Szemle/BP