Hatvanadik születésnapját ünnepelte a napokban a B52-es Stratofortress, a hidegháború szimbóluma, amely azonban még most is szolgálatban van.
A stratégiai nehéz bombázó 1952. április 15-én repült először, és 1991-ig a gépekből álló flotta atombombákkal felfegyverezve járőrözött éjjel-nappal. A szovjet határ közelében repülve az volt a feladatuk, hogy első, vagy megtorló nukleáris csapást mérjenek az ellenségre háború kitörése esetén. Szerencsére erre sosem került sor. Bár a hangsebességet nem érte el, 1000 km/órával repült, a Boeing Military Airplane Co. építette, nyolc Pratt & Whitney sugárhajtóművel felszerelt óriás 5 fős személyzettel mintegy 35 tonna hasznos terhet – bombákat, rakétákat és aknákat – szállított, számos változata között volt olyan, amely négy .50-es nehéz géppuskával, mások 20 vagy 30 mm-es Gatling-ágyúval voltak felfegyverezve. Szárnyainak fesztávolsága 56,4 méter, a gép magassága 12,4 méter, maximális felszálló tömege 220 000 kg. Hatótávolsága 7210 kilométer, repülési csúcsmagassága 15 000 méter.
A legnagyobb szerepet a vietnami háborúban játszotta, ahol szőnyegbombázásai hagyományos bombákkal is rettenetes pusztítást okoztak. Bevetették a Sivatagi Viharban, az első Öböl-háborúban és az iraki harcokban, majd a jugoszláv polgárháborúban és Afganisztánban is. A számos különböző változatból összesen 774 darab készült, amiből 94 még mindig szolgálatban van, közülük a legfiatalabb is közel 50 éves. Valamennyi a H sorozat tagja, 1961-1962-ben adták át őket a légierőnek.
Ami azonban már nem történelem, az az, hogy az amerikai légierő tervei szerint felújításokkal és korszerűsítésekkel a gépek még a 2040-es években is szolgálni fognak.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János