A BAE Systems és a Northrop Grumman közösen fejlesztenek ki egy új, hibrid hajtású lövészpáncélost az amerikai hadsereg számára annak szárazföldi harcjármű (Ground Combat Vehicle – GCV) programja keretében.
A megrendelésért a General Dynamics Land Systems verseng velük. A cél a következő generációs, rugalmas csapatszállító páncélos kialakítása. A kiírás értelmében 9 fős csapat szállítására kell alkalmasnak lennie, és a jelenlegi lövészpáncélosoknál sokkal erősebb kell legyen az aknákkal, és különösen az improvizált út menti pokolgépekkel (IED) szemben. Az első elő-prototípusnak 2014 közepére, a teljesen kész prototípusnak 2016 elejére kell elkészülnie. A két vetélkedő modell közül a nyertesből 1874 darabot rendel meg a hadsereg az első adagban, a sorozatgyártásnak 2018 áprilisában meg kell kezdődnie, és az új GCV-ket 2019-ben állítják szolgálatba.
A BAE egy helytakarékos acél mag köré építi fel a járművet, amit különböző páncélzatokkal lehet ellátni. Három fős személyzet és 9 katona (plusz a felszerelésük) számára lesz benne hely. Hossza 9, szélessége 5, magassága 3 méter, súlya a páncélosokkal vetekedő 63,5 tonna. Alap fegyverzete egy 25 mm-es gépágyú koaxiális 7,62 mm-es géppuskával, távirányított toronyban, ami a kezelőnek jobb túlélőképességet biztosít. Minden, a jelenleg használatos lövészpáncélos konfiguráció kialakítható, és az integrált elektronikus hálózati képessége lehetővé teszi számára a kommunikációt a harctér többi egységével.
A GCV-t egy MTU Series 890 R6-os motor és egy E-X-Drive könnyű és erős elektromotor hajtja, amelynek köszönhetően 10-20 százalékkal kevesebbet fogyaszt, mint a hasonló erejű hagyományos motorok. Maximális sebessége 75 km/óra, hatótávolsága 300 kilométer. Felfüggesztése hidropneumatikus, ennek köszönhetően egyformán fürge a városokban és terepen.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János