Körkérdés az elmúlt tíz évről: A lézerzavarások csökkennek, de a drónos zavarások egyre gyakoribbak

Korábbi évkönyveinkben a magán- és a közbiztonsági ágazat 188 kiváló képviselőjét interjúvoltuk meg, volt, akikkel többször is készítettünk interjút. A Biztonságpiac.hu létrehozásának tízéves évfordulóján kézenfekvő volt, bár a terjedelmi korlátok nem engedték meg, ha nem is mindenkit, de jónéhányukat megkérdezzünk az eltelt évtized tapasztalatairól.

Szarka ÁgostonA HungaroControlnál különös figyelmet fordítunk a folyamatos innovációra – jelentette ki Szarka Ágoston, a társaság légiközlekedés-védelmi tisztje és vezérigazgatói tanácsadója. Meglátása szerint a digitalizáció a fejlesztések fő csapásiránya, amely a légi közlekedés hagyományos területein is jelentős változásokat indíthat el. A legnagyobb kihívás azonban a pilóta nélküli repülő eszközök forgalmának koordinálása lehet.

— Közel tíz éve dolgozik a HungaroControlnál. Milyen változások történtek ez idő alatt a biztonság területén a társaságnál?
— A HungaroControl legfontosabb feladata a biztonságos légi közlekedés garantálása, ezért az objektumai is – mint a lakosság ellátása szempontjából kiemelten fontos létesítmények – mindig a lehető legmagasabb szintű védelmi berendezésekkel voltak és vannak felszerelve. Ennek megfelelően a technika fejlődésével lépést tartva folyamatosan fejlesztettük rendszereinket, hogy mindig a legmagasabb szinten feleljünk meg a kor követelményeinek.
Az elmúlt tíz évben a teljes objektumvédelmi biztonsági rendszert modernizáltuk. Újabb korszerű IP-kamerákat szereltünk fel – ezáltal számukat közel megduplázva –, amelyek működtetéséhez intelligens menedzsmentszoftvert telepítettünk. A beléptetési pontokon gyorskapukra cseréltük a forgókereszteket, illetve új infrasorompókat építettünk, és a kerítésvédelmi érzékelőket is bővítettük. A védelmi eszközök – így a fémkereső kapuk és a csomagvizsgáló röntgenkészülékek – modernizációja is megvalósult. Természetesen a vidéki navigációs állomásainkon is számos fejlesztést hajtottunk végre, főleg a biztonságtechnikai rendszereken. Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy a mindenkori biztonsági rezsimintézkedések folyamatosan megfeleljenek a hatályban lévő jogszabályoknak. A hatóságok által előírt Védelmi Tervünket évente vagy – a légi közlekedésben történt események tapasztalatait felhasználva – akár gyakrabban is aktualizáljuk.

— A koronavírus-járvány alatt milyen szükségszerű intézkedéseket kellett meghozni?
— Társaságunk rendelkezik egy jól menedzselt pandémiás tervvel, a vezetőség pedig a járvány kezdete óta folyamatosan figyelemmel kíséri a koronavírussal kapcsolatos eseményeket, szakmai tájékoztatásokat és a kormányzati döntéseket – ezeknek megfelelően folyamatosan felülvizsgálja és aktualizálja azt.
A tapasztalatok azt igazolják, hogy gyorsan és jól reagáltunk, időben tettünk meg fontos intézkedéseket. A rendkívüli működés részben azt jelentette, hogy azokban a munkakörökben, amelyek esetében a feladatok távolról is elláthatók, elrendeltük az otthoni munkavégzést a kollégáknak, de ami ennél nagyobb jelentőségű – a működésünk és az alapfeladataink maradéktalan ellátása szempontjából szükséges – változásnak tekinthető, hogy a helyzethez alkalmazkodva teljesen átalakítottuk a légi forgalmi irányítók és a műszaki üzemeltető szolgálatok munkarendjét.
A HungaroControl legfontosabb feladata, hogy napi szinten szavatolja a biztonságos légi közlekedést a járványhelyzet ideje alatt, különös tekintettel a cargoforgalomra, hiszen ezeknek a gépeknek a világ egymástól távoli pontjait kell összekötniük annak érdekében, hogy gyógyászati eszközöket juttassanak célba a járvány kezeléséhez.

— A Biztonságpiac Évkönyvnek 2017-ben adott interjúban a drónok és a lézerzavarások veszélyeiről nyilatkozott. Azóta változott valami ezen a téren?
— A lézerzavarások esetében csökkenő, míg a drónos zavarásoknál sajnos növekvő tendenciáról tudok beszámolni. A lézeres esetek csökkenésében jelentősen közrejátszik, hogy a médiában több alkalommal sikerül felhívnunk a figyelmet arra, hogy ez a magatartás milyen veszélyeket hordoz, és a közelmúltban egy konkrét eset szankcionálásáról is értesülhetett a közvélemény. Külön kiemelném, hogy a HungaroControl és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság egyeztetései és vizsgálatai alapján több mint 15 típusú, egészségre veszélyes lézermutatót vontak ki a forgalomból.
A drónos légtérsértések számának növekedése egyrészt a pilóta nélküli eszközök gyors terjedésének tudható be, másrészt a jogi szabályozás hiányosságainak, amire az év végén hatályba lépő új nemzeti jogszabály jelent majd megoldást. A helyes és biztonságos drónozás elősegítésében, ezáltal a szabálysértő esetek visszaszorításában nagy segítséget jelent majd a HungaroControl által kifejlesztett, széles körben alkalmazható mydronespace mobilapplikáció. Sajnos a koronavírus megjelenése az uniós szintű jogszabály bevezetésében is csúszást okozott, ezért társaságunk mobilalkalmazását az év végén vehetik birtokba a drónpilóták.

— Ön szerint milyen változások várhatók a következő tíz évben a légi közlekedés biztonságának területén?
— A légi forgalmi irányításban elengedhetetlen a folyamatos innováció, illetve a kutatás-fejlesztés, amire a HungaroControlnál különös figyelmet fordítunk. Meglátásom szerint alapvetően a digitalizáció felé mozdul el a fejlesztések többsége, amely akár a légi közlekedés hagyományos területein, például a fóniás irányítás területén is bekövetkezhet.
Az egyik legnagyobb kihívás várhatóan a pilóta nélküli repülő eszközök forgalmának koordinálása lesz. Ezen a területen nem zárható ki – a gépjárműforgalomban már kísérleti stádiumban lévő – önvezető, egymással kommunikáló rendszerek kiépítése. A koronavírus-járvány egyébként arra is rámutatott, hogy a légi közlekedés szereplőinek, főként a repülőtér-üzemeltetőknek és a légitársaságoknak nemcsak a hagyományos értelemben vett biztonság, hanem az egészségvédelem területén is fejlesztéseket kell végrehajtaniuk.

Kapcsolódó cikkeink

Leave a Comment