Külföldön vizsgálják a lezuhant orosz személyszállító egyik fekete dobozát

orosz-repulogep-egyiptomKülföldön vizsgálják meg az Egyiptomban szerencsétlenül járt orosz gép pilótafülkéjének hangrögzítő berendezése (Cockpit Voice Recorder, CVR) által készített felvételt, hogy fényt derítsenek az utolsó másodpercekben hallható, egyelőre ismeretlen hang eredetére – adta hírül pénteken honlapján az al-Ahrám című egyiptomi napilap.

Az újságnak a polgári légi közlekedésügyi miniszter, Hoszám Kámel nyilatkozott, aki elmondta, hogy a hang eredetének meghatározásához olyan műszerekre van szükség, amelyek “a legtöbb országnak nem állnak rendelkezésére”. A fekete doboz utolsó hét másodpercnyi hanganyagát ezért egy olyan országba szállítják, amelyik gyárt az említett szerkezettel ellátott repülőket. Kámel nem nevezte meg a szóban forgó államot, azt ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az eredeti felvétel Egyiptomban marad.

Elmondta továbbá, hogy a repülőgép roncsait két napon belül a szerencsétlenség helyszínéről átszállítják a kairói repülőtér valamelyik hangárjába, ahol további vizsgálatokat fognak végezni rajtuk. Kámel hangsúlyozta, hogy az – egyiptomi, orosz, francia, ír és német szakértőkből álló – vizsgálóbizottság továbbra is csak az információgyűjtésnél, és a részletek tanulmányozásánál tart. Hozzátette, hogy a tragédiát kiváltó ok vagy okok utáni kutatás során minden eshetőséget szem előtt tartanak.

Ez utóbbiak közé sorolta a műszaki hiba vagy egy szabotázsakció lehetőségét, de elmondása szerint elképzelhető az is, hogy az utasok csomagjai között kell keresni a szerencsétlenség okozóját. Kamál szerint nincs kizárva például, hogy a Vörös-tenger partjáról hazatérő búvárok egyikének oxigénpalackja vagy egy autóakkumulátor robbant fel. Ezek a magasnyomású tárgyak megsérülhetnek a légi járműben kialakult nyomáskülönbség miatt, ami akár egy detonációt is eredményezhet.

A vizsgálóbizottság elnöke, Ajman el-Mokaddem is a lehetőségek közé sorolta múlt szombati sajtótájékoztatóján, hogy valamely utas csomagjában repült a levegőbe egy lítium alapú akkumulátor. Egyiptomi tisztségviselők korábban hangsúlyozták, hogy a nyomáskülönbség miatt egy kisebb detonáció is elég lehetett ahhoz, hogy a repülőgép oldalfala felszakadjon.

A polgári repülésért felelős miniszter nemtetszését fejezte ki egyes országok és külföldi sajtóorgánumok eljárásával kapcsolatban, utalva arra, hogy a vizsgálatok eredményének ismertetése előtti következtetések miatt alakult ki az Egyiptomban jelenleg uralkodó “furcsa légkör”.

“Azt kértük, hogyha bármely országnak valamilyen információi vannak, segítse a vizsgálóbizottság munkáját azzal, hogy megosszák vele értesüléseiket, de eddig senki nem osztott velünk meg semmit” – mondta Kámel.

A szerencsétlenül járt orosz gép október 31-én zuhant le, 23 perccel azután, hogy Sarm-es-Sejkből felszállt Szentpétervár irányába. Számos ország határozatlan időre leállította a vörös-tengeri üdülőközpontba és más egyiptomi városokba irányuló járatait, miután egyre nő a gyanúja annak, hogy a tragédiát egy terroristák által a repülőre juttatott pokolgép okozhatta.

 

 

Kapcsolódó cikkeink

Leave a Comment