Átadták a NASAMS légvédelmi rakétarendszer két alegységét Győrben, a Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezred laktanyájában. A Balatonból kiemeltek egy második világháborban lelőtt magyar vadászrepülő roncsait…
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter az átadáson elmondta, a magyar honvédség a legmodernebb technológiát képviselő földi telepítésű légvédelmi rakétarendszer birtokába került, mellyel nagy magaságú és közepes hatótávolságú oltalmat képes nyújtani. A miniszter hozzátette: a tucatnyi másik országban is alkalmazott rendszer legnagyobb erőssége, hogy irányító állomások kapcsolatára épülő hálózati kialakítást tesz lehetővé. A NATO államokban rendkívül elterjedt, kiváló amerikai gyártmányú AMRAAM rakétákkal működik, amelyeket a Gripen harci repülőgépek is használnak – mondta.
Szalay-Bobrovniczky emlékeztetett arra, hogy tavaly megkezdte működését az Airbustól beszerzett a Multifunkcionális Légvédelmi Rakéta Műveleti Központ, a SAMOC. Folyamatban van az izraeli LM 20-84-es multifunkciós radarok beszállítása és rendszerbe állítása, amely a közismert izraeli Vaskupola rendszer „szeme” – tette hozzá.
A fegyverrendszert gyártó norvég Kongsberg Defence & Aerospace AS alelnöke, Kyrre Lohne elmondta, három év telt el a szerződés aláírása óta, ami rekordidőnek számít. Hozzátette, Magyarország az első NATO-ország, mely a NASAMS megnövelt hatótávolságú AMRAAM rakétáit alkalmazza. A beszerzésben a magyar és a norvég kormány mellett az amerikai kormány is részt vett a Raytheon céggel együttműködve. A gyártó 2024 nyaráig további négy NASAMS alegységet, valamint egy kisebb tartalék alegység technikai eszközeit szállítja le.
Második világháborús magyar vadászgép roncsait emelték ki a Balatonból
Második világháborús magyar vadászgép roncsait emelték ki a Balatonból. A Messerschmitt Me 109 típusú vadászrepülőgépet Beregszászi Sándor szakaszvezető vezette, aki a haza védelmében halt meg. A gép hadtörténeti jelentősége abban áll, hogy jelenlegi tudásunk szerint ez az egyetlen hazai összeszerelésű, magyar gyártmányú motorral rendelkező Messerschmitt vadászgép világszerte.
Magó Károly zászlós, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár kutatója elmondta: 1941 júniusában Magyarország megkapta a jogot a legmodernebb haditechnika gyártására, így vált lehetővé a Balatonból kiemelt gép elkészítése is. Beregszászi Sándor szakaszvezető, a gép pilótája 1944. július 2-án halt hősi halált az amerikaiakkal vívott harcban. Az első merüléseket a gép roncsához 2020-ban végezték, az első felszínre került roncselemeket 2021-ben mutatták be. A feltárás idén folytatódott.
A roncs mintegy öt méter mélyen volt, több eleme elkorrodált, az iszappal fedett elemei maradtak jobb állapotban. A napokban a motor testének a szárnyhoz csatlakozó darabját emelték ki. A szakemberek tovább folytatják a terület átvizsgálását további elemek felkutatásának reményében.
Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese elmondta, hogy a magyar légierő óriási túlerővel szemben védte a hazát az amerikaiakkal szemben. Jelentős erőforrást jelentett a magyar katonáknak, hogy a hazaszeretet mozgatta őket. Példát vehet minden magyar katona Beregszászi Sándor szakaszvezető helytállásáról, aki rendkívül fiatalon, mindössze 21 esztendősen adta életét a hazájáért – közölte.