Az ENSZ világméretű közlekedésbiztonsági programja 2011. május 11-én vette kezdetét. Az évtized végéig tartó program kezdő napján a Föld valamennyi kontinensén médiakampányokat és egyéb rendezvényeket tartottak. Így volt ez Magyarországon is.
Évente több mint 1,2 millió ember veszíti életét közúti balesetben a Föld útjain, s mintegy 50 millióan szenvednek különböző szintű sérüléseket. A 15 és 29 év közötti korosztály esetében a közlekedési balesetek jelentik az első számú halálozási okot, s a balesetek által okozott károk is igen jelentősek. Átlagosan a GDP 1-3%-át emésztik fel a balesetek, de egyes országokban ez az arány az 5%-ot is elérheti.
Ezek a riasztó adatok szolgáltatják az alapot az ENSZ világméretű közlekedésbiztonsági programjához, mely a Föld valamennyi kontinensén 2011. május 11-én veszi kezdetét.
A program hátterében az áll, hogy az ENSZ közgyűlés 2010. márciusában több mint 90 ország – köztük Magyarország – kiemelt támogatásával elfogadta a „Decade of Action for Road Safety 2011-2020” programot (UN Resolution A/64/255).
Az évtized egészére kiterjedő programot a WHO, az ENSZ Egészségügyi Világszervezete befogadta. A feladatok koordinálását az ENSZ Közlekedésbiztonsági Együttműködés (United Nations Road Safety Collaboration) koordinálja.
A magyarul „Cselekvések Évtizede a Közlekedésbiztonságért 2011-2020” címet viselő program az emberiség történetének első világméretű közlekedésbiztonsági programja, mely tíz év alatt több millió emberélet megmentésére irányul.
A program fő célkitűzése, hogy eleinte szinten tartsa, majd azt követően csökkentse a közlekedési balesetek, s a balesetekben meghalt személyek számát. A célkitűzések az ENSZ álláspontja szerint fokozott közlekedésbiztonsági intézkedésekkel, célirányos beavatkozásokkal, továbbá térségi, országos, régiós és globális szintű együttműködéssel érhetők el.
A „Decade of Action” keretében az ENSZ egy globális tervet készített, mely az egyes nemzeti stratégiák alapjául szolgálhat. A tervben az ENSZ külön hangsúlyt fektetett a különböző területek és szervezetek együttműködésére, s a beavatkozásokat az alábbi öt területen látja indokoltnak:
- közlekedésbiztonság irányításának fejlesztése
- biztonságosabb utak
- biztonságosabb járművek
- „biztonságosabb” közlekedők
- sérültek ellátása, rehabilitáció fejlesztése.
Az évtized egészére kiterjedő program jelmondata: „Wear. Believe. Act.” (magyarra fordítva: „Viseld! Higgy! Cselekedj!”
A program szimbóluma egy sárga kitűző, rajta a „Decade of Action for Road Safety 2011-2020” felirattal. A kitűző viselője vállalja, hogy támogatja a világprogramot, és személyes elkötelezettséget vállal a biztonságos közlekedés megvalósításában.
A program kezdő napja 2011. május 11. Ezen a napon a Föld valamennyi kontinensén „beharangozó” médiakampányokra és egyéb rendezvényekre került sor, melyek fő célja a figyelemfelkeltés, a globális közlekedésbiztonsági probléma tudatosítása, a cselekvésre ösztönzés és az együttműködés fontosságának hangsúlyozása.
A „Decade of Action for Road Safety” program Magyarországot is érinti. A hazai feladatok „zászlóvivője”, a feladatok koordinátora a GRSP Magyarország Egyesület, de a támogatók és együttműködők sorában számos más állami szervet és civil szervezetet is megtalálunk.
Május 11-én, a program nyitónapján Budapesten is nagyszabású rendezvények voltak, melyek a GRSP-n kívül az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság, a Közlekedéstudományi Intézet, a WHO Nemzeti Iroda, és a Nemzeti Közlekedési Hatóság és más közreműködők együttműködésében valósultak meg.
Forrás: police.hu