Az Egyesült Államokban: Kaliforniában, Nevadában és Michiganben már az utcákat járják a vezető nélküli autók. Bár ezek az autók bizonyítottan kevesebb balesetet okoznak, mint az emberi vezetők, azonban balesetek a jövőben is lesznek, amiért valaki biztosan felelős lesz. Hogy kié lesz a felelősség, és hogy kinek lesz szüksége biztosításra, egyelőre még nem világos.
Múlt hónapban az amerikai nem-életbiztosítási aktuáriusok társasága (Casualty Actuarial Society) által szervezett rendezvényen iparági szakértők, jogászok és kutatók vitatták meg a vezető nélküli autók, illetve a biztosítási telematika következményeit.
Szakértők szerint az autós balesetek 90 százalékát emberi hiba okozza. Ha a balesetek száma a technológia fejlődésének köszönhetően le is csökkenthető, az autó, a jármű tulajdonosa, illetve a gyártó biztosítására továbbra is szükség lesz.
A szakértők egyöntetű véleménye szerint a kevesebb baleset nyomán várhatóan olcsóbb lesz a gépjármű biztosítás. A vezető nélküli autók esetében az operátor által kötött biztosítások díja évi akár 475 dollárral is csökkenhet – derül ki a Princetoni Egyetem legfrissebb kutatásából.
A vezető nélküli autók adatok tömkelegét szolgáltatják majd, amely egyrészről hasznos, másrészt a percenként érkező 750 megabájtnyi információból a hasznos adatok kiszűrése, és elemzése komoly kihívás elé állítja az aktuáriusokat.
A vezető nélküli autók a törvényhozókat is feladatok elé állítják. Számos országban ugyanis előírás, hogy a biztosítási díjak meghatározásánál mely tényezőket kell figyelembe venni – például a vezetéssel eltöltött évek számát – amelyek önműködő járművek esetében irrelevánsak lehetnek.
A vezető nélküli autók tehát biztonságosabbak lehetnek, mint a hagyományos autók, azonban a hardver vagy a szoftver meghibásodása is okozhat balesetet. Ebben az esetben a felelősséget a gyártó, vagy a technológiát beszerelő viseli.
Viszonylag hosszú ideig három típusú autó lesz az utakon: teljesen önállóan működő, részben automatizált és ember által vezetett autók. A fejlesztések jelenleg ott tartanak, hogy az autók, bizonyos feltételek mellett minden biztonsági funkciót képesek maguktól végrehajtani. Számos autógyártó azt állítja, hogy 2020-ra vezető nélküli autót kíván piacra dobni, a Google pedig már 2017-re teljesen automatizált autókat ígér.
A biztosítóknak fel kell készülniük addig, sőt proaktívnak kell lenniük ez ügyben, partnerként kell kezelniük a mérnököket és kutatókat, hogy tökéletesen megértsék a biztosítani kívánt kockázatokat.
Forrás: Biztosítási Szemle