Az Economist szerint az internetes magánvállalatok valójában sokkal többet tudnak rólunk, mint az állam. A Google az összes levelünket elolvassa, feljegyezheti kivel telefonáltunk, és azt is, hogy éppen hol tartózkodunk. A Facebook sem különb, és ez csak a jéghegy csúcs.
A rendszeres internetfelhasználó nap, mint nap szembesül vele, hogy olyan hirdetésekkel találkozik az interneten, amilyen témák érdeklik. Ez nem véletlen. Az Economist szerint ugyanis a Google a G-mailes levelezésünk teljes tartalmát átolvassa, azért, hogy minél célzottabb hirdetéseket jeleníthessen meg számunkra – írja a szakkatalogus.hu.
Leveleinkben olyan kulcsszavakat keres, amely alapján meghatározhatja, mi érdekel minket, és ennek alapján rakja elénk a hirdetéseket, akárhol is járunk az interneten. Az sem megoldás, hogy más levelezőszolgáltatót választunk, hiszen a Microsoft, a Yahoo és a legtöbb nagy szolgáltató többé-kevésbé hasonlóan jár el.
Egy példát is említ a neves folyóirat. Tételezzük fel, hogy grillpartit szervezünk. Hogy felkészüljünk a nagy eseményre, megnézünk egy videót a YouTube-on a grillkészítésről, majd elküldjük a barátainknak szóló meghívót. Ezek után ne legyünk meglepve, hogyha az interneten grillezéssel kapcsolatos reklámok bukkannak majd fel úton-útonfélen.
A Google a mi személyes információinkat használja fel abból a célból, hogy más cégek fogyasztóivá váljunk. Vajon mit tennénk, ha a postás felbontaná a leveleinket és elolvasná azokat? Majd a leveleink alapján, személyre szóló szórólapokkal tömné tele a postaládánkat. Nem lennénk felháborodva?
Egy közvélemény kutatás szerint a G-mailt felhasználók 71%-ának fogalma sem volt arról, hogy a cég átolvassa a levelezésüket és 88%-uk szerint ennek azonnal véget kell vetni.
De mindez csak a jéghegy csúcsa. A Google adatvédelmi irányelvei között elolvashatjuk, hogy a cég gyűjtheti a telefonhívásaink adatait, hogy kit és mikor hívtunk, és mindezt tárolja is. Azt is rögzíti, hogy milyen weboldalakat nézünk meg és mikor, és ha a Google helyérzékelő szolgáltatásait is igénybe vesszük, akkor azt is tudja és tárolja, hogy mikor és hol tartózkodunk.
Természetesen a másik internetes óriás a Facebook sem marad el az adatgyűjtésben a Google mögött. Önkéntesen adjuk meg személyes infomációink döntő hányadát, teljes kapcsolati hálónkat, és azt, hogy mi érdekel bennünket. De a Facebook a saját területein kívül is figyel ránk. A Technology Review-ban megjelent cikk szerint a Like-gombon keresztül a Facebook követni tudja mely cikkek, zenék tetszenek nekünk. Sőt, tavaly ősz óta már nincs szükség Like gombra sem. A Facebook már képes arra, hogy kövesse online tevékenységünket és adatokat gyűjtsön rólunk, a határain túl is. Természetesen a cél itt is a hirdetők minél pontosabb kiszolgálása, a személyes adataink felhasználásával.
A DailyMail idézi Eric Schmidtet, a Google volt vezérigazgatóját: ”Tudjuk hol jártál, és azt is, hol vagy most, mindezt a te engedélyeddel. És többé-kevésbé azt is tudjuk, min gondolkodsz”.
Valójában éberen őrködünk afelett, hogy hivatalos szervek ne szerezhessék meg személyes adatainkat, miközben az olyan cégek, mint a Google és a Facebook sokkal többet tud rólunk, mint amit a legkeményebb diktatúrák hírszerzései valaha is tudták az állampolgáraikról.
Forrás: szakkatalogus.hu