A GAZ-2330 Tigr (Tigris) egy 4×4-es többcélú, könnyű páncélzatú terepjáró, amelyet a GAZ csoport részét képező Hadiipari Társaság (BMK) gyárt, és a hadsereg mellett a belügyminisztérium alá tartozó alakulatok használják. Alkalmazzák a gyors reagálású alakulatoknál, konvojkísérőként, őrjáratozásra és terroristaellenes műveletekben.
Prototípusát 2002-ben mutatták be, gyártását 2004-ben kezdték, a hadsereg és a belügy igényeinek kielégítése mellett a rendőrségnek és a biztonsági szolgálatoknak ajánlják. Kínának 100 darabot adtak el SPM-2E Tiger néven, egy hónapja szállítási szerződést írtak alá Nicaraguával, érdeklődik a jármű után Brazília és több közel-keleti ország.
Számos változatban készül: a GAZ-2975-ös a katonai változat, a 233034-es és a 233036 SPM-2-es többcélú páncélozott rendőrségi, a GAZ-233001-es páncélzat nélküli, a polgári piacra gyártott terepjáró. Létezik a Tigrisből páncélozott személyszállító, a többcélú Kornet-EM rakétákkal felfegyverzett, felderítő, sőt elektronikai harcjármű.
A moduláris építésű kocsi hossza 5,16, szélessége 2,2, magassága 2 méter, 1500 kg hasznos terhet szállíthat, az alapváltozatban a vezetőn kívül 11 utas fér el, a többiben 4-9 személy számára van hely. Induló fegyverzete 7,62-es vagy 12,7 mm-es géppuska, vagy 30 mm-es automata gránátvető. Két páncélozottsági szint lehetséges, ezek védenek nemcsak a kézifegyverek és a repeszek, de állítólag a rögtönzött robbanószerkezetek ellen is. Bár a páncélzat 750 kilóval megnöveli a jármű súlyát, kétséges, hogy az útszéli bombák elleni védelme jobb lenne a Humveeénál – márpedig az egyáltalán nem bizonyult elegendőnek. Terepjáró képessége kiemelkedő: 52 fokos lejtőt képes megmászni, és előkészítés nélkül kel át 1,2 méter mélységű vízen. Maximális országúti sebessége 140 km/óra. Automata tűzoltó berendezéssel rendelkezik, a keréknyomása változtatható, előmelegítő garantálja rendkívüli hidegben az indítást, de kitűnően teljesített a homokdűnék között 50 fokos hőségben is.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János