A brit belügyminiszter szerint a közösségi médiaportáloknak a jelenleginél aktívabban fel kell lépniük az online felületeikkel visszaélő terroristák ellen.
Amber Rudd a The Sunday Telegraph című konzervatív vasárnapi brit lapnak írt cikkében közli: a brit kormány hamarosan közzéteszi felülvizsgált terrorizmusellenes stratégiáját, amelynek sarkalatos fontosságú eleme lesz a fellépés az online felületeken terjedő radikalizáló tartalmak ellen.
Rudd a szerdai londoni merényletre utalva azt írja: minden támadás újból és újból igazolja az internet szerepét az erőszakra uszító tartalmak és a szélsőséges ideológiák minden létező formájának terjesztésében.
A brit hatóságok máris komoly erővel lépnek fel ez ellen: 2010 óta, az erre szakosított rendőrségi ügyosztály jelzései alapján több mint 250 ezer olyan internetes tartalmat távolítottak el, amelyek valamilyen módon a terrorizmushoz kötődtek.
A hatóságok azonban ezzel a feladattal nem tudnak egyedül megbirkózni, ehhez szükség van az olyan közösségi médiavállalatok segítségére is, mint a Google, a Twitter, a Facebook, vagy a kisebb platformok közül például a Telegram, a WordPress és a Justpaste.it – írta vasárnap megjelent cikkében a brit belügyminiszter.
Rudd szerint ezeknek a cégeknek új technológiákat kell kidolgozniuk a globális fenyegetés elleni fellépéshez. Rudd közölte cikkében: mindezek megvitatása végett a jövő héten találkozik e cégek képviselőivel, és személyesen kérni fogja őket mindezek végrehajtására.
A belügyminiszter ugyanebben a témában nyilatkozott a BBC televízió vasárnapi politikai magazinműsorának is. Arra a kérdésre, hogy a brit kormány kész lenne-e akár törvényi erővel rákényszeríteni a közösségi médiacégeket például az üzenőfelületek titkosságának feloldására, Amber Rudd kitérően válaszolt, mondván: mindenképpen szükséges, hogy a biztonsági szolgálatok „bejuthassanak a terroristák közötti kommunikációba”. Hozzátette: ezt is felveti a szektor vállalataival tervezett megbeszélésén, „és meglátjuk, mire megyünk”.
Boris Johnson brit külügyminiszter szintén a közösségi médiafelületek fenntartóit és az internetszolgáltatókat bírálta a The Sunday Times című konzervatív vasárnapi brit lapnak nyilatkozva. Johnson „gusztustalannak” nevezte, hogy ezek a cégek még dzsihadista tartalmak mellett megjelentetett hirdetésekből is anyagi hasznot húznak.
Hozzátette: a közösségi médiacégeknek olyan új rendszereket és algoritmusokat kell kifejleszteniük, amelyek érzékelik és eltávolítják ezeket a tartalmakat. Johnson szerint ideje, hogy e vállalatok „felelősségteljes magatartást tanúsítsanak, mivel ezt eddig nem tették”.