Annak ellenére, hogy a magyarok több problémával szembesülnek, áruk vagy szolgáltatások vásárlása és igénybevétele során, valamint gyakrabban vásárolnak megtévesztő reklámok hatására, mint európai polgártársaik, kevésbé is ismerik alapvető fogyasztói jogaikat– állapítja meg a fogyasztói jogok ismeretét vizsgáló legutóbbi európai kutatás.
Az Európai Bizottság ezért a fogyasztói jogokkal kapcsolatos figyelemfelkeltő kampányt indít Magyarországon és további tizenhárom tagállamban. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal közösen indított kampány célja, hogy felhívják a fogyasztók figyelmét: jogukban áll a hibás árukat megjavíttatni vagy kicseréltetni, joguk van az interneten vásárolt árukat tizennégy napon belül visszaküldeni, joguk van tisztességtelen kikötések nélküli szerződést kötni, illetve joguk van a hiteles és korrekt tájékoztatáshoz és reklámokhoz.
Az Eurobarométer kutatás szerint, annak ellenére, hogy a felmérést megelőző tizenkét hónapban a magyar fogyasztók 29 százalékának volt jogos reklamációja valamilyen áru, szolgáltatás vásárlásakor vagy használatakor, a magyarok a 28 tagállamból a 24. helyen állunk a fogyasztói jogismeret alapján.
A kutatás szerint a magyarországi fogyasztók 35 százaléka nem, vagy helytelenül tudja, hogy jogosult a telefonon, postán vagy interneten keresztül vásárolt termékeket egy megadott időn belül indoklás nélkül visszaküldeni, és a vételárat visszakapni. A magyar vásárlók 49 százaléka nem, vagy helytelenül tudja, hogy a vásárlást követő két éven belül jogában áll a hibás árut díjmentesen megjavíttatni vagy kicseréltetni. A fogyasztók 76 százaléka nem, vagy helytelenül tudja, hogy nem köteles a kéretlenül kapott termék árát kifizetni, még akkor sem, ha a termékeket nem küldi vissza.
A fogyasztói jogok ismeretét az Európai Bizottság egy tudatosságnövelő kampánnyal szeretné növelni Magyarországon. A kampány tizennégy tagállamban – Görögországban, Spanyolországban, Cipruson, Portugáliában, Bulgáriában, Lettországban, Olaszországban, Lengyelországban, a Cseh Köztársaságban, Litvániában, Észtországban, Szlovéniában és hazánkban – fut egy időben.
Věra Jourová, az Európai Unió jogérvényesülésért, fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztosa szerint az uniós jogszabályoknak köszönhetően az európai fogyasztóknak erősebb jogaik vannak, és kiemelt védelmet élveznek az interneten történő vásárláskor, illetve online szolgáltatások igénybe vételekor. A legfrissebb felmérések azonban azt mutatják, hogy mindössze az európai fogyasztók tizenkét százaléka ismeri pontosan az alapvető jogait. Csak azok a fogyasztók látják hasznát a jogszabályoknak, akik ismerik jogaikat, és tudják, hogyan érvényesítsék azokat.
A fogyasztói jogokról szóló legújabb irányelv új szabályokat vezetett be az egész Európai Unióban, köztük például a 14 napos „várakozási időszakot“. Ez a rendelkezés lehetővé teszi, hogy meggondoljuk magunkat az interneten megvásárolt termékkel kapcsolatban, legyen szó akár egy olyan táblagépről, amelyre jobb ajánlatot kapunk, vagy mondjuk egy olyan pulóverről, amelynek más a színárnyalata, mint amit vártunk. Ebben az esetben a vásárlást vagy a kézbesítést követő két héten belül a kereskedőnek kérdés nélkül vissza kell vennie az árut és pénzvisszafizetésre vagyunk jogosultak – mondta Szente István, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója Budapesten, a tudatosságnövelő kampány indításakor.