Az e-mailezők naponta jellemzően 1-5 jóváhagyott reklámüzenetet kapnak, és ha figyelemfelkeltő a tárgy és érdekes a tartalom, szívesen elolvassák azokat – többek között ez derült ki a KutatóCentrum aktuális E-Mail Marketing Reportjából. A felmérésben részt vevő e-mailezők kétharmada nem bánja, hogy az online nyereményjátékra való regisztrációkor meg kell adnia az adatait, fittyet hányva bármilyen biztonsági megfontolásra.
Töretlenül hatékony elérést biztosítanak az e-mail marketing eszközök – derült ki a KutatóCentrum legfrissebb E-Mail Marketing Report felméréséből, mely az elektronikus reklámlevelek, valamint az online hírlevelek és nyereményjátékok megítélését vizsgálja évről évre. A megkérdezettek 93 százaléka szokott jóváhagyott reklámüzeneteket kapni, közülük 89 százalék el is olvassa azokat, ha a tárgy érdekes. Az online hírlevelek is népszerűek, a felmérésben részt vevő gyakori e-mailezők 98 százaléka legalább alkalmanként feliratkozik ilyen típusú tájékoztatókra, és általában átfutják vagy végigolvassák azokat.
A hirdetőknek ugyanakkor elég nagy reklámzajt kell áttörniük: az e-mailezők 71 százalékának naponta jellemzően 1-5 darab jóváhagyott reklámüzenet érkezik a fő postafiókjába, míg 22 százalékuk általában ötnél is több hasonló levelet kap. „A hirdető cégeknek ezért érdemes direkt marketing szakértő segítségét kérni, aki pontosan tudja, hogy milyen tárgy, bevezető vagy éppen grafika kelti fel leginkább a címzettek figyelmét, illetve milyen eszközökkel lehet aktivitásra bírni őket” – mondta el Fialka Krisztina, az online direkt marketinggel foglalkozó Maxima vezetője.
Ütős tárgy, személyre szabott tartalom
A tárgyválasztás mellett a bevezető megírása is kulcsszerepet játszik: a jóváhagyott reklámlevelekre regisztráltak 81 százaléka általában nem olvassa végig azokat az üzeneteket, amiknek az első néhány sora nem figyelemfelkeltő. „A hirdetők számára ugyanakkor nem elég, ha a címzettek ’csak’ elolvassák a reklámlevelet, fontos, hogy tovább is kattintsanak onnan. Ebből a szempontból döntő a megfelelő ajánlat: a megkérdezettek 83 százaléka mondta azt, hogy ha olvasás közben a tartalom felkelti az érdeklődését, akkor rákattint az üzenetben lévő linkekre. Az e-mail marketing ezért csak úgy lehet hatékony, ha pontosan ismerjük a címzettek érdeklődési körét, és személyre szabott ajánlatot küldünk nekik – magyarázta Fialka. – Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy legyen egy naprakészen tartott, részletes adatbázisunk.” A legnépszerűbb téma 2011-ben a kultúra/utazás/szállás volt, megelőzve a 2010-es év favoritját, a műszaki cikkeket. A dobogó harmadik helyét a ruházati cikkek foglalták el.
Mozgósítanak a játékok
A megkérdezett e-mailezők 86 százaléka többször is részt vett már online nyereményjátékokban, további 7 százalékuk egy alkalommal, és mindössze három százalékuk nyilatkozott úgy, hogy még nem játszott és a jövőben sem szeretne. A kutatásban részt vevők fele legalább részben egyetértett azzal az állítással, hogy minden lehetőséget megragad a nyerésre, ugyanakkor az is kiderült, hogy fontos a kisorsolt díj is: a válaszadók 72 százaléka a felkínált nyeremény is figyelembe véve dönt arról, hogy részt vesz-e az adott játékban vagy sem.
A nyereményjátékra regisztrálók közel kétharmada az adatait is szívesen megadja, ha esélyt lát a nyerésre. „Általában nem jellemző, hogy az emberek nem valós adatokat adnak meg regisztrációkor, de az egyes korcsoportokat vizsgálva kiderül, hogy a fiatalok valamivel bizalmatlanabbak – emelte ki Györfi Anna, a KutatóCentrum kutatási projekt menedzsere. – A 18-24 évesek 21 százaléka regisztrált már valaha nyereményjátékra nem valós adatokkal, míg az idősebbeknek mindössze tíz százaléka.”