Átadták a Komárom-Esztergom Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Műveletirányítási Ügyeletét április végén.
A megyei műveletirányítási rendszer kialakításáról már 2011-ben döntés született. Hosszas előkészület, gondos és aprólékos tervezési folyamat után sikerült létrehozni egy olyan rendszert, ami lehetővé teszi a katasztrófavédelem gyorsabb és hatékonyabb riasztását – közölte az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF).
A rendszer élesítésével a segélyhívószámon bejövő jelzések a tűzoltó-parancsnokságok helyett a megyei műveletirányító ügyeletre érkeznek be. A Komárom-Esztergom megye vezetékes számairól indított segélyhívások április 25-e hajnaltól már az új ügyeletre futnak be. A beérkező jelzéseket, a bejövő információkat a műveletirányító szakemberek értékelik, munkájukat a szakmai tapasztalaton kívül különböző informatikai döntéstámogató rendszerek is segítik.
A döntéstámogató rendszer a jelzés adatait mérlegelve egy optimális riasztási fokozatot ajánl fel a felhasználónak, valamint jelzi azt is, hogy szükség esetén mely egységek vethetők még be. Mindez egy nagyobb, több erőt és eszközt igénylő káresetnél megkönnyíti, meggyorsítja a reagálást. A megyei ügyelet a jelzés értékelését követően a helyszínre riasztja a tűzoltó egységeket, illetve szükség esetén további erőket (önkéntes mentőszervezetek, köteles polgári védelmi szervezetek, társszervek stb.), eszközöket.
Bakondi György, az OKF főigazgató elmondta, az év végéig az ország minden megyéjében kiépülnek a 105-ös szám mögött lévő központok. A megyei műveletirányítás nagy előnye, tette hozzá, hogy közvetlenül csatlakoztatható a jelenleg kiépítés alatt álló 112-es Egységes Segélyhívó Rendszerhez, amelynek működése tovább csökkenti a reagálási időt.
Forrás: OKF