Tavalyhoz képest enyhén romlott a fizetési morál a magyarországi vállalati és lakossági ügyfelek esetén egyaránt – derült ki az EOS Csoport idei, fizetési szokásokat vizsgáló kutatásából.
A számlák 75 százalékát fizetik pontosan a magyarországi ügyfelek, ami két százalékponttal kevesebb, mint tavaly – derült ki az EOS Csoport 2016-os fizetési szokásokat vizsgáló kutatásából. Magyarország idén negyedik alkalommal vett részt a kutatásban, amelyet Európa egyik vezető kintlévőség-kezelő vállalata a TNS Infratest piackutató intézettel közösen végzett. A kutatásban 14 ország, mintegy 2800 döntéshozóját kérdezték meg a vállalati- és magánszemély ügyfelek fizetési szokásairól. Az eredmények alapján elmondható, hogy a magyarországi ügyfelek fizetési pontosságában és hajlandóságában idén egyaránt enyhe negatív tendencia érzékelhető.
Lényeges változás látszik a fizetési határidők tekintetében. Míg 2015-ben a magyarországi vállalatok átlagosan 31 napos fizetési határidővel számláztak, 2016-ban 38 napra emelkedett a számlák átlagos fizetési határideje. Idén a lakossági szektorban átlagosan 25-ről 30 napra, a vállalati szektorban pedig 33 napról 41 napra nőttek az átlagos fizetési határidők.
2016-ban a számlák 26 százalékát fizették késedelmesen, vagy nem egyenlítették ki egyáltalán, ami szintén enyhén negatív változás a tavalyi adatokhoz (23 százalék) képest, azonban teljes egészében megfelel a kelet-európai átlagnak (26 százalék).
A nemfizetésnek és a késedelmes teljesítésnek hasonló okai vannak a magánszemélyek és a vállalatok esetében. A vállalati szektor megkérdezett szereplői a késedelmes fizetések és nemfizetések okaként a tavalyi adatokhoz hasonlóan leginkább a likviditási problémákat (48 százalék), illetve saját ügyfeleik nemfizetését (34 százalék) okolják; míg a magánszemélyek az eladósodottságra, a ideiglenes fizetésképtelenségre (35 százalék) és a munkanélküliségre (35 százalék) hivatkoznak leggyakrabban. Thummerer Péter, az EOS Faktor Zrt. és az EOS KSI Kft. ügyvezető igazgatója szerint: „Idén jelentősen emelkedett azonban azoknak a cégeknek az aránya (44 százalék), akik a kintlévőség-kezelést kiszervezik külső partnerekhez, ami azt jelzi, hogy a vállalatok reagálnak a romló fizetési tendenciákra és keresik a lehetőséget, hogy pénzforgalmukat stabilizálják” – mondta el a szakember.
Az eredmények alapján elmondható, hogy töretlen a magyar vállalkozások optimizmusa, tavalyhoz hasonlóan idén is a megkérdezettek 42 százaléka számít a fizetési magatartás javulására az elkövetkezendő két évben, ami jelentősen a kelet-európai átlag felett van, regionális szinten ugyanis csak a megkérdezettek 28 százaléka számít pozitív változásra.