A francia haditengerészet átvette az őrhajók új generációjának első, kísérleti egységét, a Gowind osztályú L’Adroit-t.
A műszaki újítások tömegét felvonultató, 1450 tonnás, 87 méter hosszú hajó lopakodó jellegű, s most egy három éves próba-perióduson esik át, amely alatt olyan feladatokat lát el, mint a halászat ellenőrzése, kábitószer-csempészek elleni akciók, környezetvédelem, kutatás és mentés, felderítés és kalózok elleni harc. Két teljes legénységgel működik, akik négy havonta váltják egymást. Hatótávolsága 8000 tengeri mérföld (14 800 kilométer), és 220 napot tud a tengeren tölteni javítás nélkül, egy-egy útja több mint három hétig tarthat. Sebessége eléri a 21 csomót (39 km/h), s képes helikopterek és drónok üzemeltetésére. Különlegességei közé tartozik, hogy mindössze 30 fős személyzet szükséges a működtetéséhez, ami mellett még 30 utast is szállíthat – írta a Defence Professionals. A hajót a DCNS építette, a cég tervezte és finanszírozta, s 2014-ig a tulajdonában is marad. Ezzel pályázik a vállalat a francia haditengerészet megbízására, amely egy új flottát akar létrehozni kis, többcélú, a parti vizeken használható hadihajókból. A DNCS felajánlotta ezt a típust az indiai haditengerészetnek is.
A L’Adroit felszereléséhez tartozik egy az osztrák Schiebel vállalattal közös, pilóta nélküli légifelderítő rendszer, a Camcopter S-100-as, és hangár egy 5 tonnás helikopter számára, valamint leszállóhely egy 10 tonnásnak. Képes kommandós motorcsónakok szállítására és 5 perc alatti vízre bocsátásukra. Felszerelhető halálos és nem halálos fegyverekkel, de az alap egy 20 mm-es gépágyú és két 50-es kaliberű nehézgéppuska. A gépágyú lecserélhető egy távirányított 76 mm-es ágyúra, ami a hatásos lőtávolságot 2 kilométerről 10 kilométerre növeli. Az előfedélzeten elhelyezhető két, egyenként két felszín-felszín rakéta kilövésére alkalmas tüzelőállás. A két oldalán két vízágyú kapott helyet, amelyek sugarukat 200 méterre képesek kivetni.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János