Addig kell megpróbálni az orosz hadiipari vállalatoknak nyugati technológiákat vásárolniuk, amíg a válság miatt azok nehezebb helyzetben vannak – nyilatkozta Ivan Harcsenko, a kormány hadiipari bizottságának egyik vezető tisztségviselője egy moszkvai konferencián.
Mint a The Moscow Times szerint mondta, az is kedvez ennek, hogy a Kína miatt aggódó Egyesült Államok most nem helyez olyan kemény nyomást szövetségeseire az oroszoknak való hadiipari export megakadályozása érdekében. Az előző, bukott hadügyminiszter, Anatolij Szergyukov politikájával ellentétben most nem az a cél, hogy kész termékeket hozzanak be Nyugatról, de azért befejezik a franciáktól vásárolt két Mistral osztályú partraszálló hajót (képünkön), a további kettő korábban tervezett vásárlásától azonban visszalépnek. Harcsenko, aki a hadiiparért felelős miniszterelnök-helyettes, Dmitrij Rogozin tanácsadója úgy nyilatkozott, hogy Szergyukov tevékenysége „kárt okozott az államnak”. Megszenvedik az új orosz politikát az olaszok is: Vlagyimir Csirkin, a szárazföldi erők parancsnoka közölte, hogy tiszteletben tartják a megkötött szerződést, és megvesznek 1775 darab Iveco teherautót, de többet nem, bár eredetileg 3000-ről volt szó – jelentette a Kommerszant.
Vlagyimir Putyin elnök terve értelmében 2020-ig Oroszország mintegy 20 ezer milliárd rubelt (662 milliárd dollár) költ védelemre, ebből a fegyverzet 70 százalékát korszerűre kell cserélni. Az elemzők szerint ezt nem lesz könnyű végrehajtani. Az orosz hadiipar ugyanis még mindig túlnyomó részt a szovjet technológiára épül, a gépek elavultak, hiányoznak a hozzáértő menedzserek és szakemberek, virágzik a korrupció. A helyzet javítása érdekében létrehozzák az amerikai DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency – Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynöksége) orosz megfelelőjét.
Az 1,2 milliárd euróért vásárolt francia Mistral hadihajókat bírálva Dmitrij Rogozin a tanácskozáson elmondta, hogy azok mínusz 7 fokosnál nagyobb hidegben működésképtelenek, vagyis az orosz időjárási viszonyok közepette gyakorlatilag használhatatlanok – idézte a miniszterelnök-helyettest a RIA Novosztyi hírügynökség. A két hajó közül az első 2014-ben lép szolgálatba a csendes-óceáni orosz flottánál, amelynek a támaszpontja Vlagyivosztokban van. A kikötő ugyan egész évben jégmentes, de több hónapon át rettenetes hidegnek van kitéve telente, és hasonló a helyzet az északi flottánál is, ahová a második Mistralt szánják.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János