A gyerekek személyes jogainak internetes védelmét szabályozó törvény szigorítására készül az illetékes amerikai hatóság és ebben a korábbinál nagyobb szerepet szán a mobil alkalmazásokat értékesítő portáloknak – írja a Wall Street Journal nyomán az MTI.
A gyerekek mobil eszközökön folyatott játszási szokásairól gyűjtött adatok reklámügynökségekkel való megosztása miatt jogvédelmi aggályok merültek fel olyan technológiai óriásvállalatokkal szemben, mint az Apple, a Google és az Amazon.com.
A szövetségi kereskedelmi felügyelet (Federal Trade Commission – FTC) jelentése szerint a gyerekek számára fejlesztett mobil alkalmazások készítői adatokat gyűjtenek a felhasználási szokásokról és reklámügynökségeknek értékesítik azokat anélkül, hogy az adatgyűjtés tényét a megfelelő módon nyilvánosságra hozták volna.
Az FTC szerint az ilyen alkalmazásokat értékesítő portálokat üzemeltető vállalatoknak, mint amilyen az Apple, a Google és az Amazon.com is, sokkal többet kellene tenniük annak érdekében, hogy a gyermekek szülei megfelelő módon tájékoztatva legyenek arról, mikor kerül sor a mobil készülék azonosítási adatainak, földrajzi helyzetére vonatkozó adatainak, valamint a telefonszámának lehívására.
Az FTC ugyanakkor méltatta az Apple és a Google azon gyakorlatát, amelyben megkövetelik az alkalmazásfejlesztőktől, hogy érzékeny adatok, például címlista vagy földrajzi pozíció letöltéséhez megkérjék a felhasználó engedélyét.
A hivatal a gyermekek személyiségi jogainak internetes védelmére 1998-ban hozott „Coppa” (Children’s Online Privacy Protection Act) törvényt vizsgálja felül a mobil alkalmazások és közösségi portálok növekvő népszerűsége miatt. Az egyik javasolt változtatás kibővítené azoknak a körét, akik felelősséggel tartoznának azért, hogy a 13 év alatti gyerekek személyes adataihoz csak szülői engedéllyel lehessen hozzáférni. A kérdés az, hogy milyen jellegű adatgyűjtésről kelljen kötelező jelleggel tájékoztatást adni és milyen módon lehetne garantálni azt, hogy az alkalmazás letöltésére csak szülői engedéllyel kerülhessen sor.
Az Apple és a Google már hónapok óta lobbizik az FTC-nél, hogy ne kelljen felelősséget vállalnia a mások által gyártott alkalmazások adatvédelmi kihágásaiért.
Az Apple például azt szeretné elérni az FTC-nél, hogy az internetes értékesítési portálok üzemeltetői teljes mértékben mentesüljenek a Coppa-törvény hatálya alól. Az FTC-hez intézett beadványában ahhoz hasonlította a felelősség kiterjesztésére tett javaslatot, mintha a ruházati üzleteknek kellene felelősséget vállalnia a textilgyárak adatgyűjtési gyakorlatáért.
Az FTC hétfőn kiadott jelentésének kommentálásától az Apple szóvivője elzárkózott. A Google korábbi FTC-beadványában rámutatott, hogy a Coppa törvények javasolt megváltoztatása „nagy kihívás elé állítaná a Google Play portált”. Az Amazon nem emelt kifogást a tervezett változtatásokkal szemben és nem is kommentálta az FTC hétfői jelentését. Az FTC a várhatóan a hónap végére készül el törvényjavaslatával.