Hat ajánlást tartalmaz a repülőgépek személyzetének hatékonyabb szűrésére a Germanwings 9525-ös számú járat márciusi katasztrófájának tárgyában létrehozott munkacsoport jelentése, amit pénteken tettek közzé Brüsszelben.
Violeta Bulc, közlekedésért felelős biztos kezdeményezésére alakult a Germanwings 9525-ösn számú járatának szerencsétlenségéről a francia polgári légi nyomozó hatóságok május hatodiki előzetes tényfeltáró jelentésének publikálása után az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) égisze alatt az a munkacsoport, amely pénteken nyilvánosságra hozott jelentésében hat ajánlást tett a repülőgépek személyzetének hatékonyabb biztonsági szűrésére.
A Germanwings 9525-ös számú járata március huszonnegyedikén zuhant le a francia Alpokban, miután – mint a vizsgálatok minden kétséget kizáróan kiderítették – a másodpilóta a pilóta pillanatnyi távollétét kihasználva magára zárta a pilótafülke ajtaját és nagy sebességgel egy hegyoldalnak vezette a gépet. A német másodpilótáról bebizonyosodott, hogy súlyos pszichológiai problémákkal küzdött – amit orvosi vizsgálat is igazolt – és a szabályok szerint nem teljesíthetett volna szolgálatot egyetlen járaton sem.
Az EASA már a légi szerencsétlenség másnapján azt ajánlotta egyelőre ideiglenes jelleggel az európai légitársaságoknak, hogy folyamatosan két személy tartózkodjon a pilótafülkében.
Az Európai Bizottság a jelentés áttanulmányozás után dönt a további lépésekről, így többek között esetleges jogszabályok kezdeményezéséről. Ha az utóbbi mellett dönt, akkor az EASA-t kéri majd fel a konkrét javaslatok kidolgozására, amelyek aztán elfogadásukat követően az európai légi közlekedésbiztonsági szabályok részévé válnának — írja a bruxinfo.eu.
Az ajánlások
1. Állandósítani kell azt az előírást, hogy megszakítás nélkül egyszerre két személynek, a legénység két tagjának kell tartózkodnia a pilótafülkében.
2. A pilótákat pszichológiai vizsgálatnak kell alávetni, mielőtt a légitársaságok szolgálatába lépnek.
3. A légitársaságoknak gondoskodniuk kell a pilóták és a személyzet kábítószer- és alkoholfogyasztásának szúrópróbaszerű rendszeres ellenőrzéséről.
4. Egy programot kell kidolgozni a pilóták pszichiátriai és pszichológiai alkalmasságát vizsgáló orvos szakértők felügyeletére.
5. Létre kellene hozni egy európai repülési orvos szakértői adatbázist.
6. A légitársaságoknak a pilótákat támogató programokat kellene létrehozniuk és végrehajtaniuk.