A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) összesítése szerint 191 tagországukban 2013-ban biztonságosabban repültek a légitársaságok, mint 2012-ben: csökkent a halálos balesetek és az azokban elhunytak száma is.
A szervezet által a honlapján nyilvánosságra hozott biztonsági jelentés szerint 2013-ban az 5,7 tonna maximális felszálló súly feletti gépek esetében 90 baleset történt, ezekben 173-an vesztették életüket, míg egy évvel korábban 99 balesetben 388-an haltak meg. A tavalyi adatok 65 százalékkal alacsonyabbak az ötéves átlagnál – írták. Ezzel együtt a balesetek gyakorisága is csökkent: 2012-ben 3,2 baleset történt egymillió felszállásonként, 2013-ban már csak 2,8.
A legtöbb baleset a futópálya-biztonság megsértésével volt kapcsolatos, bár a halálos balesetek csupán 6 százaléka tartozik ebbe a kategóriába. A legtöbben azért haltak meg, mert repülés közben irányíthatatlanná vált a gép. Bár ilyen baleset 3 százalékban fordult elő, 60 százaléka az elhunytaknak ilyen baleset miatt vesztette életét.
A legtöbben, ötvenen az oroszországi Tatarstan regionális légitársaság Boeing 737-500-as gépével november 17-én történt balesetben haltak meg. Ennek során a Moszkvából Kazanyba tartó gép a második megközelítést hajtotta végre az erős szélben, és újból átstartolt, majd lezuhant. A légitársaság 2013. december 31-ével megszüntette tevékenységét, miután bevonták működési engedélyét.
A másik legtöbb halálos áldozatot (49-et) követelő tragédia a laoszi Lao Airlines október 16-i 301-es járatával történt. Az ATR 72-600-as típusú turbólégcsavaros gép a laoszi fővárosból, Vientámból Paksze városába tartott, a rossz időjárási körülmények miatt egy sikertelen landolás után másodszor hajtotta végre a megközelítést, majd 6 kilométerrel a célállomás futópályája előtt a Mekong folyóba zuhant.
Az ICAO a javuló adatok mellett felhívta a figyelmet arra, hogy az utasforgalom 2,9 milliárdról 3,1 milliárdra emelkedett. A forgalom 43 százalékát az amerikai kontinensen bonyolították, Ázsia-Óceánia 27, Európa a teljes forgalom 25 százalékát adta, a balesetek megoszlása is hasonlóan alakult.
A balesetek legtöbbször (43 százalék) landoláskor, vagy megközelítéskor (18 százalék) történtek, a statisztika szerint a legbiztonságosabb repülési fázis a földön való gurulás (taxizás) volt, a balesetek 8 százaléka következett be a repülés ezen szakaszában. Az esetek 54 százaléka érintette a sugárhajtású és 46 százaléka a turbólégcsavaros repülőgépeket, bár utóbbi gépek jóval kisebb számban repülnek.
Jelentésükben kitértek az 5,7 tonna legnagyobb felszálló súlyt el nem érő, kisebb gépekre is, ezekkel a repülőkkel 2013-ban 12 baleset történt ennek fele volt halálos kimenetelű, ezekben 22-en vesztettek életüket.
A montreali székhelyű ICAO az ENSZ repülésbiztonsággal foglalkozó szervezete, amelyet 1944-ben alapítottak Chicagóban. A légi közlekedés biztonságára, hatékonyságára és rendszerességére vonatkozó nemzetközi szabványokat és szabályokat fogad el, és közvetítőként továbbá a polgári repülés valamennyi területén az együttműködés közvetítőjeként szolgál a szerződő államok között.
Forrás: ICAO/MTI