Az üzleti folyamatokhoz kötődő értékesítési és igény előrejelzések gyakorlata a vállalkozások döntő hányadánál problémákkal, feszültségekkel terhelt, még ott is, ahol a menedzsment látszólag elégedett az adott teljesítménnyel.Az üzleti folyamatokhoz kötődő értékesítési és igény előrejelzések gyakorlata a vállalkozások döntő hányadánál problémákkal, feszültségekkel terhelt, még ott is, ahol a menedzsment látszólag elégedett az adott teljesítménnyel.
A tapasztalat azt mutatja, hogy az eredményes vállalati működést akadályozó körülmények közül az értékesítést, piaci igényeket előrejelző információk minősége nem támogatja hatékonyan az üzleti folyamatokat.
Márpedig az előzetesen becsült igény az az információ, amely a vállalat tevékenységét alapvetően meghatározza mindaddig, amíg a tényleges rendelés ismertté nem válik. Az előzetes igény-várakozás jelenti a döntések alapját sok vállalati kulcsterületen: gyártás, készletezés, vevőkiszolgálás. Ezen belül is a termék szintű előrejelzési pontosság kritikus tényező az ellátási lánc erőforrásainak helyes elosztása szempontjából. A pontatlan igény előrejelzés képes folyamatosan egyensúlyhiányt eredményezni az ellátásban, a vevői kiszolgálásban, egyben rombolja a pénzügyi teljesítményt is.
Ahhoz, hogy javítani lehessen az előrejelzési folyamaton, mélyen meg kell ismernünk a problémát, azaz fokozatosan fel kell tárnunk a részleteket, aHát ez egy namelyek alapján megtervezhetjük és kivitelezhetjük a változásokat. Tapasztalatunk szerint az előrejelzési gyakorlatban a problémák gyökerét döntően nem technikai elemek képviselik, hanem a külső-belső együttműködés hiánya.
A hatékony előrejelzési gyakorlat előnyei között az alábbiak emelhetők ki:
- kevesebb elveszített értékesítés,
- magasabb vevőkiszolgálási színvonal,
- alacsonyabb lekötött tőke,
- hatékonyabb (és olcsóbb) gyártás,
- kisebb veszteség és selejt,
- a fő folyamatok pontosabb vezetése,
- a munkaerő magasabb termelékenysége.
Nemzetközi felmérések szerint az előrejelzési pontosságban mérhető 1%-os javulás a készletek legalább egy-két százalék közötti csökkenését vonhatja maga után.
A Bonitat Kft. fejlesztési gyakorlatában a következő fő területekre fókuszál:
- az előrejelzési gyakorlat auditja, fejlesztése, különös tekintettel a gyártó és kereskedő együttműködésének javítására,
- az együttműködést serkentő technikai megoldások bevezetésének támogatása (közvetlen adatkapcsolat –EDI- a készlet és értékesítési adatok cseréjére; a kereskedői készletek gyártói karbantartása – VMI).