Miként tudunk viszonyulni Henry Ford azon nézetéhez, miszerint a kicsi kocsi egyúttal kicsit profitot is jelent? Vagy akár az is lehet, hogy felhasználói szemszögből ez a tényező gyakorlatilag elhanyagolható?
Bárhogy is, a cikkben foglalkozunk egy kicsit a kérdéskörrel. Egyrészt az érdekesség kedvéért, másrészt remélhetőleg az autózás iránt érdeklődők számára. Következzenek tehát a részletek.
Tényleg helytálló a kicsi kocsi-kicsi profit szemlélet?
A kérdést talán jobb, ha mindenki saját maga válaszolja meg a tapasztalatai alapján. Mindenesetre Henry Ford gondolkodásának egyik meghatározó elvéről van szó. Márpedig neki lehet hinni, ha autókról és autógyártásról van szó.
Persze a dolog felhasználói szempontból sem feltétlenül elhanyagolható. Ha mondjuk a Dubnicz autószerviz szolgáltatásai között szeretnénk választani, egy kisebb autóval alacsonyabb összeget tudunk elérni.
Egy kicsi kocsival persze nem feltétlenül csak az üzemeltetési költségek, hanem a rendelkezésre álló hely nagysága is kisebb lehet. Ezeket együttesen javasolt mérlegelni akkor, amikor az ember választani szeretne.
Mi mindent köszönhetünk Henry Ford tevékenységének az autózás terén?
Ki tudja, mikor következett volna be a forradalmi áttörés, ha Fordban nincs meg az elképesztő elszántság és innováció? Sokan talán nem is tudják róla, hogy már 12 éves korában kis gépműhelyt üzemeltetett a család udvarán.
Ez volt a kezdet. Később Detroitban tanult gépésznek, és már 30 éves kora előtt az Edison Illuminating Company főmérnöki posztját töltötte be. Bőven akadt tehát mozgástere, hogy belsőégésű motorokkal tudjon kísérletezni.
Bár első autós cégével még nem járt sikerrel, ellenben 1903-ban 11 társával együtt megalapította a Ford Motor Company-t. Innentől kezdve pedig praktikus és megfizethető autókkal formálta át teljes mértékben a felhasználói szokásokat.
A Fordnál egy nem is annyira kicsi kocsi hozta meg az áttörést
Bizonyára sejthető, hogy a híres nevezetes T-modellről van szó. Amely a méretét, a kapacitását és a teljesítményét illetően is különbözött azoktól a modellektől, amelyekkel a Ford egészen addig kirukkolt.
Külön érdekesség, hogy a T-modell bolygóműves sebességváltóját és elektromos gyújtóberendezését Galamb József tervezte meg. Sőt, a fejlesztésben egy másik magyar illetőségű szakember is szerepet vállalt. Farkas Jenőről van szó egyébként.
A híres T-modellben 2900 cm³-es négyhengeres motor duruzsolt. Akkoriban elképesztő szintlépéssel ért fel az is, hogy a végsebessége a 72 km/h-t is elérhette. Nagyobb modell, sokkal nagyobb kereslet, értelemszerűen nagyobb profittal.
Ennyi a történet zanzásítva. Azt pedig felhasználói szemszögből mindenki saját maga felmérheti, hogy számára inkább a kisebb vagy inkább a grandiózusabb modellek a szimpatikusak.