Munkahelygyilkos „vámpír” volt a Mitt Romney vezette Bain Capital magántőke-befektetési vállalat – állítja egy, a Barack Obama elnök újraválasztási stábja által a napokban kibocsátott kampányfilm, amely megpróbálja megingatni azt, a választók körében kialakult meggyőződést, miszerint a Republikánus Párt leendő elnökjelöltje a magánszektorban szerzett tapasztalatinak köszönhetően többet tehet az amerikai gazdaság talpra állításáért, mint a Fehér Ház jelenlegi lakója.
A politikai hirdetés, amelynek kétperces változatát Iowa, Ohio, Pennsylvania, Colorado és Virginia államban is bemutatják, azt állítja, hogy a Bain Capital, amelynek Mitt Romney társalapítója volt, Kansas Cityben tönkretette az általa 1993-ban felvásárolt GST acélipari vállalatot. A GST 2001-ben jelentett csődöt, Romney pedig még 1999-ben vált meg a cégtől.
„Olyanok voltak, mint egy vámpír. Jöttek és kiszívták belőlünk az életet” – panaszkodott a filmben az egyik volt acélipari munkás. A társai hasonló, drámai szavakkal jellemezték a Bain tevékenységét, rámutatva, hogy a munkavédelmi előírások áthágásával a gyár kezdett a 30-as évek műhelyeire hasonlítani és hogy a gyár hanyatlása olyan volt, mint amikor „egy régi barát elvérzik”. A befektetési cég embereiről pedig azt mondták, hogy „több a pénzük, mint amennyit a családjuk valaha is el tud majd költeni”.
„Amit a Bain Capital tett, az nem kapitalizmus, hanem rossz gazdálkodás” – jelentette ki David Foster, aki a GST Steel munkásai nevében tárgyalt a Bain Capitallel.
A jelek szerint Mitt Romney-nak a mostani kampány során ugyanolyan mélyütéseket kell elviselnie, mint amilyeneket a republikánus előválasztási küzdelem során az őt támogató hivatalos és nem hivatalos kampánygépezet mért az ellenfeleire.
„Szerintem ez a hirdetés nem korrekt” – hangsúlyozta az MSNBC-nek nyilatkozva Steven Rattner, aki az Obama-kormány megbízásából vezényelte le az amerikai autóipar átalakítását. Rámutatva, hogy a hirdetés a munkahelyek elvesztésére helyezte a hangsúlyt, Rattner kijelentette: „Ez hozzátartozik a kapitalizmushoz, az élethez. Nem gondolom, hogy a Bain Capitalnek szégyellnie kellene magát bármiért, amit tett.”
A GST esetében egyébként éppen a cég korábbi tulajdonosai voltak azok, akik megkeresték a cégátszervezések terén jó reputációjú Bain Capitalt és nem fordítva.
Az Obama-kampány csak május folyamán 25 millió dollárt fordít televíziós hirdetésre.
Forrás: MTI