Egyre jobban elterjed a vezető nélküli szárazföldi járművek (UGV) használata az amerikai hadseregben, amelynek hivatalos honlapja most ezek fejlesztésének újabb állomásáról számolt be.

Jelenleg a mintegy 10 kilogrammos PackBot és a 30 kilós TALON elsősorban az útmenti aknák felderítésében, megsemmisítésében és a felderítésben vesz részt. Hiányzott azonban egy nagyobb, erősebb szárazföldi robotjármű – erre az igényre válaszul dolgozta ki az amerikai hadsereg kutató központja a 75 kilós iRobot Warriort, amely térkép alapján navigálja önmagát, képes nagyobb súlyokat felemelni és mozgatni, és robotkarjával ajtókat kinyitni és becsukni – ami például a kommandós behatolások legkritikusabb eleme. A robottal 2009 óta folytatnak kísérleteket. Ezek során nemcsak a behatolási, lépcsőjáró, kutató és mobilitási képességeit vizsgálták, de azt is, használható-e sebesültek elszállítására a veszélyzónából, aknamező és szögesdrót-akadályok áttörésére.
E feladatok ellátása érdekében számos kiegészítő felszerelést dolgoztak ki. A fejlesztések eredményeként kapott két, 1,9 méter hosszúra kinyúló robotkart, amelyekkel 100 kilogramos terhet tud felemelni. A személy elleni akadályokat eltávolító rendszere (Anti-Personnel Obstacle Breaching System – APOBS) távirányítással rakétával lövi ki robbanózsinórját, amelynek felrobbantásával utat tud nyitni a drótakadályokon vagy az aknamezőkön. Ez a rendszer már működik, de egyelőre csak kézi irányítással.
Jelenleg a robot a software tesztelésének utolsó fázisában van, most elsősorban a félautomata ajtónyitáson és a manipulátor kar visszajelzéseinek tökéletesítésén dolgoznak. A végcél, hogy a manipulátor kar eszközeit az iRobot Warrior maga tudja cserélni a feladatnak megfelelően. „Erszényes” üzemmódban pedig magával vihet egy PackBotot, hogy az felderítse és semlegesítse a robbanó szerkezeteket, miközben a kezelő személyzet biztonságos távolságban maradhat.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János




















