A Bárdi Autó összegyűjtötte a hólánccal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, például azt, hogy miért biztonságosabb hóban azzal közlekedni, valamint azt is, hogy mely országokban kötelező a használata.
Bár a téli gumi a legtöbb téli helyzetben elegendő tapadást biztosít, előfordulnak olyan körülmények, amikor az úttartás bizonytalanná válik. Amennyiben az abroncsok nem érintkeznek közvetlenül a talajjal – mert az utat hó, vagy jég borítja – szükségessé válhat egy olyan eszköz felszerelése, ami belekapaszkodik a felületbe, így biztosítva a megfelelő tapadást. Erre találták ki a hóláncot, amellyel még tükörjégen vagy kemény, fagyott havon is irányíthatóvá válik a gépjármű.
A szakértők szerint minden esetben az autó kerekéhez megfelelően illeszkedő hóláncot kell választani és kizárólag havas-jeges úton használhatjuk, száraz útfelületen tilos közlekedni vele. Ha fennmarad, akkor az útburkolatot és a futóművet is károsíthatja. Ezért is büntetik például Ausztriában a károkozás lehetséges mértékétől függően 35-től akár ötezer euróra. de kevesen tudják, hogy Magyarországon is szükség lehet rá, mert vannak utak, ahol tábla jelzi, hogy nálunk is kötelező a használata.
A hóláncok ára azok méretétől és technológiájuktól függ. Kisebb, tehát 14 colos felni átmérőjű autóknál egy Európában gyártott modell már 15 ezer forinttól elérhető, míg egy nagyobb, 18 colos automata feszítős lánc ára az ötvenezer forintot is elérheti. Aki csak ritkán használná és nem szeretne ennyit költeni, az már hat-hétezer forintért is talál megbízható forrásból származó, jó minőségű terméket. A feltűnően olcsó, egy-kérezer forintba kerülő, bizonytalan eredetű vagy gyártmányú hóláncokat kerülni kell, könnyen szakadnak, így éles helyzetben nem jelentenek megoldást.
Régen hosszában és keresztben felfűzött hóláncokat különböztettünk meg. A keresztben feszülők terepjárókhoz ajánlottak, terepen ugyanis jól teljesítenek, oldaltartásuk viszont gyengébb. A hosszában felfűzött hólánc már jó oldaltartást biztosít. Napjainkban a hossz- és keresztirányú felfűzéseket kombinálják, így a modern hóláncok jó tapadást és irányíthatóságat biztosítanak.
A vétel után érdemes normál körülmények között felszerelni a hóláncot, hogy megtanuljuk a felszerelés módszertanát. Egy jó minőségű hóláncot bárki fel tud szerelni, nincs szükség hozzá szakemberre. A lényeg, hogy azt mindig a hajtott kerékre tegyük – hangsúlyozzák a szakértők.
A hólánccal legfeljebb 50 km/h-val szabad közlekedni (a magyarországi KRESZ ennyit engedélyez), de a szakemberek ennél alacsonyabb, 20-30 km/h közötti sebességű haladást javasolnak. Létezik a hóláncon kívül többfajta, a „tapadást segítő” megoldás, ám ezek többsége maximum egy-egy helyzetben segíthet. A legolcsóbbak a hólánc-sprayk, amelyek azonban legfeljebb síkos útfelületen nyújtanak megoldást. Ahogyan a hókarom is csak elakadás esetén menthet meg minket, az autó biztos irányításában már nem segít.
Extrém hó esetén – például, ha síelni megyünk – a hóláncon kívül egyéb eszközöket is érdemes magunkkal vinni: hóseprűt, téli szélvédőmosót, jégkaparót, jégoldót, zárjégoldót, vontatókötelet, indítókábelt. Fontos, hogy az induláskor ellenőrizzük a hűtőfolyadékot.