A Facebook 2006 óta rendszeresen konzultál szakemberekkel, akik segítségével irányelveiket, gyakorlatukat és termékeiket is úgy alakítják, hogy támogassák azokat a felhasználóikat, akik esetében az öngyilkosság és az önkárosítás kockázata jelentős — olvasható a világméretű közösségi oldal közleményében.
A Facebook az Öngyilkosság Megelőzésének Világnapját követően megosztja tudását, valamint közzéteszik, hogy milyen lépéseket tettek az elmúlt évben, illetve mit szándékozunk tenni a jövőben annak érdekében, hogy felhasználóink – különösen a legsebezhetőbbek – biztonságban legyenek.
Idén rendszeresen konzultációkat tartottak a világ minden tájáról származó szakemberek részvételével, hogy megvitassák az öngyilkossággal és önkárosítással kapcsolatba hozható legérzékenyebb témákat, például, hogy hogyan kezeljék a búcsúleveleket, milyen kockázatokat rejtenek a szomorú tartalmak, vagy az öngyilkosságokról szóló hírek a világhálón.
A konzultációk nyomán számos, az érzékeny tartalmak kezelésére vonatkozó változtatást vezettek be. Szigorítottak az önkárosításra vonatkozó irányelveiken, így ilyen tartalmaknál a jövőben nem lehet olyan vizuális tartalmakat megosztani, amelyeken vágás látható, annak érdekében, hogy még akaratlanul se ösztönözzön a tartalom másokat is önkárosító viselkedésre, még akkor sem, ha a posztoló így kér segítséget vagy így fejezi ki magát a lelki gyógyulása útján. Továbbá az Instagramon nehezebbé tették az ilyen tartalmak böngészését, illetve a Keresésben sem jelennek meg ezek az ajánlatok között.
Emellett szigorítottak az irányelveiken az táplálkozási zavarokkal kapcsolatos tartalmak megosztásán is. Ennek keretében továbbra is segítő tartalmakat küldenek az olyan személyeknek, akik evészavarral vagy önkárosítással kapcsolatos tartalmakat osztanak meg. Ezt abban az esetben is megteszik, ha az általuk posztolt tartalmat egyébként eltávolította Facebook. Végül, az önkárosításból fakadó begyógyult sebekről készült vizuális tartalmak esetében a kitakarás funkció segíthet annak elkerülésében, hogy az ilyen tartalom akaratlanul is önbántalmazásra sarkalljon valakit.
A szakemberekkel való közös munka annyira hasznosnak bizonyult, hogy a biztonsági irányelvekért felelős csapatukat egy mentálhigiénés menedzserrel bővítik, akinek az lesz a feladata, hogy felügyelje, milyen hatással vannak az alkalmazásaik és irányelveik a lelki egészségre, a lelki “jólétre”, illetve hogy új módszereket találjon a Facebook közösségének támogatására, többek között az öngyilkosság és önkárosítás témáiban.
Emellett most először keresik annak a formáit is, hogy miként oszthatnak meg nyilvános adatokat a platformjaikról például arról, hogy a felhasználók milyen módon kommunikálnak az öngyilkosságról. Ennek érdekében kutatóknak hozzáférést biztosítanak a CrowdTangle-höz, egy közösségi médiafigyelő eszközhöz. Mostanáig a CrowdTangle-t elsősorban hírszolgáltatók használták arra, hogy megértsék, mi történik a Facebookon. A CrowdTangle-t elérhetővé teszik két olyan kiválasztott kutató számára, akiknek szakterülete az öngyilkosság-prevenció. A kutatásuk, amely a Facebookon és Instagramon való információ megosztására is kiterjed majd, előre viheti az öngyilkosság megelőzésének és a sebezhető emberek támogatásának ügyét.
Folyamatosan új technológiákat alkotnak, amelyek segítenek megtalálni a potenciálisan ártalmas tartalmakat, valamint segítenek abban, hogy a megfelelő lépéseket megtegyék, például a tartalmat eltávolítsák vagy kitakarást alkalmazzanak. 2019. áprilisától több mint másfél millió öngyilkossággal vagy önkárosítással kapcsolatos tartalmat szűrtek ki, és az esetek több mint 95 százalékában ezeket még azt megelőzően felfedezték, hogy egy felhasználó jelentette volna őket. Ugyanezen idő alatt az Instagramon 800 ezer hasonló tartalmat sikerült kiszűrnünk, ebből 77 százalékot sikerült felhasználói bejelentés előtt beazonosítaniuk.
A felkért szakemberek elmondták, hogy az egyik leghatásosabb módja az öngyilkosság megelőzésének az, ha az illető a barátaitól és családjától támogató szavakat hall. A Facebooknak egyedi a helyzete ebben a tekintetben, hiszen képes ezeket a különleges kapcsolatokat erősíteni, ezért további lépéseket tesznek, hogy támogassák azokat – főleg a fiatalokat – akik az ilyen érzékeny témákról beszélgetnek.
Annak érdekében, hogy a fiatalok biztonságos körülmények között folytathassanak ilyen beszélgetéseket, továbbfejlesztik az online eszközeiket, és az Orygen #chatbiztos (#chatsafe) irányelveivel egészítik ki a Facebook Biztonsági Központ menüpontját és az Instagramot is, ha valaki az öngyilkossággal vagy önkárosítással kapcsolatos tartalmakra keres rá ezeken a platformokon. A #chatbiztos irányelvek fiatalok közreműködésével lettek kifejlesztve, hogy azokat támogassa, akik érzékenyebben reagálhatnak öngyilkossággal kapcsolatos tartalmakra, illetve azért, hogy azoknak nyújtson segítséget, akik a saját öngyilkossággal kapcsolatos érzéseikről és tapasztalataikról szeretnének beszámolni.