Lengyelország pályázatot írt ki 26 többcélú helikopter szállítására a hadsereg számára, 360-720 millió euró értékben. A szerződés a gépeken kívül magába foglalja a logisztikai szolgáltatásokat és a kiképzést, beleértve a szimulátorokat is. Tomasz Siemoniak védelmi miniszter közölte: ez csak az első lépés a szovjet korszakból örökölt 250 helikopter lecserélésére, és a mostani, első versenykiírást több is fogja követni – írta az Avionews.
A lengyel hadsereg helikopter-flottája számos típusból áll: 29 Mi-24 csatagép, számos Mi-2, Mi-8 és Mi-17 szállító. Ezeket kiegészíti 30 W-3 Sokól többcélú közepes helikopter, amelyeket a hazai PZL-Swidnik gyártott.
A 2017-ig teljesítendő szerződés keretében a lengyel fél a következő gépeket rendeli:
- 16 többcélú szállító helikopter a szárazföldi erőknek
- 7 darab a haditengerészetnek, ebből 4 tengeralattjáró-vadász, 3 kutató és mentő helikopter
- 3 darab a légierőnek kutató és mentő konfigurációban
A Defence Professionals értesülései szerint a fegyveres erők azt szeretnék, ha hazai gyártók kapnák a megbízást. A verseny izgalma így hiányozni fog a versenyből – biztosra vehető, hogy a tendert a két lengyelországi helikoptergyártó fogja megnyerni. Az egyik a Sokólokat is gyártó PZL Swidnik, amit 2010-ben vásárolt meg az AgustaWestland, és ahol többek között az AW 101-es modelljéhez készítenek alkatrészeket, és tervezik az AW 109, AW 119 és az AW 139 típusok gyártásának megkezdését. A másik esélyes a PZL Mielec, amely 2007 óta része a Sikorsky Aircraft Corporationnek, s annak sikeres modellje, a Black Hawk (képünkön) elemeit gyártja, s itt folyik az S-70i típus összeszerelése is. A külföldi vállalat-felvásárlások mentették meg a lengyel repülőgépipart, és a lengyelek szerint igen sikeressé tették azt. A szakértők arra számítanak, hogy a varsói megrendeléseket meg fogják osztani a két gyár között.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János