Több mint 90 percet töltött a levegőben első próbarepülésén az amerikai hadsereg hibrid felderítő léghajója, a Long Endurance Multi-Intelligence Vehicle (LEMV) – jelentette az Army News Service. A teszten elsősorban a le- és felszállás biztonságosságát és a repülésirányító rendszert vizsgálták, a jármű minden szempontból jól vizsgázott. Ezúttal pilóta vezette, de a gyakorlatban távirányítással vagy számitógépes programvezérléssel működik majd. A LEMV számos érzékelővel szerelhető fel, és egyedülálló lehetőséget nyújt tartós megfigyelésre, felderítésre, de távközlési átjátszóként is jól szolgálhat.
A futballpálya méretű léghajóból három darabot rendelt az amerikai hadsereg űr- és rakétavédelmi parancsnoksága a légierő stratégiai parancsnokságával (USASMDC/ARSTRAT) összefogva a Northrop Grummantől 517 millió dollárért. A cég mindössze 18 hónapot kapott a rendelés teljesítésére. A hadsereg még idén beveti a léghajókat Afganisztánban, s ha azok sikeresen teljesítik feladataikat, öt továbbit rendel.
A LEMV alapját a Hybrid Air Vehicles (HAV) cég HAV304-es hibrid léghajója adja, de a Northrop Grumman bevonta a fejlesztésbe a Warwick Mills, az ILC Dover, az AAI Corporation és a SAIC vállalatokat is.
A gép 1300 kg hasznos terhet szállíthat, sebessége meghalad a 120 km/órát, s 21 napot képes a levegőben maradni. A felhajtó erő 40 százalékát a léghajó hármas törzsének aerodinamikus alakja adja. A LEMV 91 méter hosszú, 34 méter széles és 26 méter magas, és négy 350 lóerős V8-as dízelmotor hajtja, amelyekből kettő elöl, kettő hátul csatlakozik a jármű törzséhez, ami rendkívül fordulékonnyá teszi a léghajót. Csak rövid felszálló pályára van szüksége, és képes vízre is leszállni. Hatótávolsága teljes terheléssel 2400 tengeri mérföld, és 7000 méteres magasságig tud emelkedni.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János