A kamaszok több mint fele úgy gondolja, hogy az internetes zaklatás rosszabb, mint a személyes zaklatás, százalékuk pedig úgy érzi, hogy nagyobb problémát jelent a fiatalok számára, mint a kábítószerrel való visszaélés – derül ki a Vodafone 11 országban, közel 5000 kamasz megkérdezésével elvégzett online felmérésének eredményéből. A Vodafone ezért Magyarországon is elindítja a nemzetközi #BeStrong internetes zaklatás-elleni hangulatjel kezdeményezését.
„A digitális világba született új generáció folyamatos internetes kapcsolatban érzi a legjobban magát, de ez nem csak előnyökkel jár, hiszen az online világban a fiatalokat számos veszély is fenyegeti. Kutatásunk arra világított rá, hogy sok kamasz nem tudja, hogyan segíthetne a barátjának internetes zaklatás esetén, a #BeStrong kampány pedig éppen azért született, hogy a fiatalok jelezni tudják támogatásukat érintett társaik felé” – mondta Marchhart Pál, a Vodafone Magyarország Vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese.
A Vodafone felkérésére a YouGov által elvégzett felmérés szerint, a kamaszok közel egyötöde (18 százalék) esett már áldozatul internetes zaklatásnak, és 41 százalékuk depressziósnak és tehetetlennek érezte magát miatta. 26 százalékuk érezte úgy, hogy magára hagyták, 18 százalékuk fejében pedig még öngyilkos gondolatok is megfordultak.
Az internetes zaklatásnak áldozatul esett kamaszok 38 százaléka azt nyilatkozta, hogy a zaklatást még a szüleiknek vagy gondviselőjüknek sem mondták el. Szégyellték magukat vagy féltek tőle, hogy a szüleik beleszólnak, és aggódtak, vajon mit fognak lépni. A megkérdezettek 43 százaléka úgy nyilatkozott, hogy nagy kihívás lenne számára támogatni a közösségi médiában zaklatott barátját, mert „nem találná a megfelelő szavakat” együttérzése kimutatásához. A kamaszok 72 százaléka azt nyilatkozta, hogy ha barátjukat internetes zaklatás érné, minden valószínűség szerint hangulatjel használatával fejeznék ki együttérzésüket vagy támogatásukat.
A felmérés eredményére válaszként a Vodafone elindítja a nemzetközi #BeStrong internetes zaklatás-elleni hangulatjel (emotikon) kezdeményezését, amelynek részeként olyan „támogató hangulatjelek” készültek, amelyek célja, hogy ráirányítsák a figyelmet a részvét, az együttérzés és támogatás kimutatásának fontosságára. A hangulatjeleket a felmérésben részt vevő 4720 kamasz választotta ki a Vodafone és a zaklatás-ellenes szakértők által tervezett jelek széles választékából.
A „támogató hangulatjel” ötletét a Vodafone szemiotikusokkal – azaz jeleket és szimbólumokat, valamint azok felhasználását és értelmezését tanulmányozó szakértőkkel -, zaklatásellenes non-profit szervezetekkel, többek között a Diana Awarddal; az ENABLE-lel, valamint az Inside Out (Agymanók) című Pixar film karaktereinek létrehozásában tanácsadóként közreműködő Dacher Keltnerrel, a Berkeley Egyetem professzorával együtt dolgozta ki.
A most közzétett új videón a professzor mutatja be, hogy mennyire fontos, hogy a kamaszok ki tudják fejezni támogatásukat és együttérzésüket az internetes zaklatás áldozatául esett társaik felé. Úgy fogalmazott: „Nagyon sok hangulatjel létezik, amely csak az alapérzelmeket fejezi ki. A fiataloknak jobb eszközökre van szükségük érzelmeik kifejezésére, olyan hangulatjelekre, amelyeknek elküldésével jelezhetik barátaiknak, hogy mellettük állnak.”
A Vodafone Csoport az emotikonok minél szélesebb körű alkalmazhatósága érdekében tárgyalásokat folytat az iOS, Android és Facebook alkalmazásfejlesztőkkel, hogy minél több üzenetküldő alkalmazásban legyenek elérhetőek ezek a speciális ikonok. A Vodafone a saját Message+ üzenetküldő alkalmazásában már elérhetővé, használhatóvá tette ezeket. A Vodafone és a Diana Award az elkövetkező hetekben egy oktatómodul-sorozatot is közzétesz, amely a szelfiktől és online játékoktól kezdve, a közösségi kapcsolatépítésen át egészen a ‘gyűlölködő tweetekig’ számos témát vizsgál.