Android vs iOS – Google vs Apple – ki uralja a hazai piacot?
Talán nem nagy meglepetés, ha már most az elején lelőjük a poént: itthon az Android a legnépszerűbb operációs rendszer, ha telefonokról vagy tabletekről van szó. A statisztikák szerint jelenleg a piac 78.26%-át az Android uralja, az Apple pedig csak 21%. A maradék pedig a kisebb-nagyobb egyedi operációs rendszereket (Samsung, Windows, stb.) jelenti. Ennek oka, hogy az Androidos készüléke az alacsonyabb árfekvésben is elérhetők, és mindenféle alkalmazás, többek között akár online nyerőgépek, sportfogadási és kaszinó alkalmazások is elérhetők rajta ingyen is.
Minden a költségekről szól
Az elsődleges ok, amiért az Android uralja a globális piacot, a költségek. Sok országban az embereknek sokkal kevesebb a rendelkezésre álló jövedelmük. Emiatt a telefonválasztásnál az első tényező a költség. Ezen a téren az Apple egyszerűen nem tud versenyezni a Google-lel.
Egyesek számára a 40000 forint olyan, mintha nem is lenne. Másoknak egy havi bér, vagy még több. Ebből a célból az Android a nyilvánvaló választás. Tekintettel a világszerte oly sok országban elharapózó szegénységre, a nagyon olcsó telefonok megléte miatt az Android nyilvánvaló választás az iOS-szel szemben.
Ez azonban túlmutat a költségeken:
- Szinte minden korosztály az Android készülékeket részesíti előnyben az iPhone-nal szemben.
- A Google Play Store több alkalmazást kínál, mint az Apple megfelelője.
Ez azonban nem a teljes történet:
- Az iOS 62,69%-os piaci részesedéssel rendelkezik Japánban.
- Az angol anyanyelvűek az iOS-t részesítik előnyben az Androiddal szemben
- Az Android egyre nagyobb piaci részesedéssel rendelkezik az ázsiai országokban
- Az Apple App Store 87,3%-kal több fogyasztói költést generált, mint a Google Play Store
- Az Android a legtöbbet használt mobil operációs rendszer a világ legnépesebb kontinensén (több mint 83,53%-kal)
A márkáról is szól
Az Apple hatalmas. Ezt nem lehet vitatni. Márkaként az Apple mindent irányít a termékeivel. Ellentétben az Android készülékekkel, ahol a Google készíti az operációs rendszert, az OEM-ek pedig a hardvert, az Apple mindent kézben tart. Emiatt az Apple a minőségellenőrzés felett is képes megtartani a kontrollt, így a termékeik (többnyire) „fentről lefelé” megbízhatóságot élveznek.
Ritkán hallani, hogy az emberek panaszkodnának az Apple hardverekre. Az Apple hardver és szoftver metszéspontját nem lehet felülmúlni. Még a Google Pixel készülékek sem élvezik ugyanezt a következetességet. A Google készíti a szoftvert, a hardvert pedig egy harmadik fél. Ez a Pixel 6 készülékkel megváltozhat, amikor a Google elkezdi használni a saját CPU chipjeit. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a hardver minden aspektusát a Google fogja építeni (vagy irányítani).
A Google hajlamos inkább a reklámok szebbik oldalára támaszkodni. A logójuk még egy imádnivaló robot is egyben. Így amikor az amerikai fogyasztók látják a két különböző reklámot, az egyik egyszerűen professzionálisabbnak tűnik. Az Apple sosem mulasztja el, hogy teljes márkaként mutatkozzon be, és ez fontos a gazdagabb országokban élő fogyasztók számára.
A költségek elosztásáról is szól a dolog
Ha van valami, amit nem lehet letagadni, az a költségek elosztásának ereje. Ha nem lennének a szolgáltatók, akik idővel elosztják az iPhone-ok kifizetéseit, akkor valószínűleg az amerikai és a globális piaci részesedések jobban közelítenének egymáshoz.
Mivel a szolgáltatók két évre osztják szét a készülékek árát, a legtöbbek számára egy 700 dolláros iPhone is vállalható vásárlássá válik. Ez még vonzóbbá válik, ha egy zászlóshajó készülékről van szó. Szinte bármelyik amerikai birtokolhat egy csúcsmodell iPhone-t, ha az árat havi részletekre bontják – ez azt jelenti, hogy a költségek többé nem jelentenek tényezőt.
A popkultúra is befolyásol
Az Egyesült Államok például egy olyan ország, amely folyamatosan a popkultúra rabságában él. Ha egy hírességet látsz egy iPhone-t a kezében, ha befolyásolható vagy, úgy érezheted, hogy követned kell a nyomdokaikat, és iPhone-t kell venned. Elmennék odáig, hogy azt mondjam, ritkán látok Androidos telefont a tévében vagy a filmekben. Amikor egy üzenet csengése vagy bejövő hívás hallatszik a képernyőn, az szinte mindig az Apple kasszájának hangja. És higgyétek el, én keresem ezeket a dolgokat. Alkalmanként látom, hogy Androidos készülékeket használnak, de a legtöbb esetben a tévében és a filmekben alapértelmezés szerint az Apple-t használják.
Ez nagy befolyással van a fogyasztókra. A közvélemény figyeli a kedvenc műsoraikat és a kedvenc karaktereiket a kedvenc műsoraikban. Amíg a tévében és a filmekben nem jelenik meg több Androidos telefon, addig az Egyesült Államokban az Apple világát éljük.
A következtetéseket könnyű levonni
Világszerte a megjelenés és a trendek közel sem olyan fontosak, mint a praktikum. Ha elszegényedsz, és szükséged van egy telefonra, nem számít a márka vagy a funkciók. Mindaddig, amíg a készülékkel telefonálni és (alkalmanként) internetezni is lehet, addig minden rendben van. Ha az Apple kiadna egy olyan iPhone-t, amely az Androiddal versenyezne az alsó kategóriás piacon, akkor komoly versenytársat adnának a Google-nek.
Nem számítok arra, hogy ez a közeljövőben megtörténik, így az Android még évekig uralni fogja a globális telefonpiacot. Ugyanakkor, hacsak a Google nem húz elő valami komoly varázslatot a kalapjából a Pixel 6-tal, nem várom, hogy az Android egyhamar a maga javára billentse az amerikai piacot.