A Lockheed Martin vezérigazgatója, Marillyn Hewson bejelentette, hogy vállalata több fronton is jelentős áttörést el a hiperszonikus repülés területén. Az első a Hypersonic Test Vehicle 3X, vagy HTV-3X. Ez a hiperszonikus tesztjármű olyan harci repülőgép, amely képes Mach 6-os, vagyis a hangsebesség hatszorosának elérésére.
A fejlesztés a DARPA Falcon Project keretében folyik, ennek célja olyan hiperszonikus repülőgépek kifejlesztése, amelyek képesek a világ bármely pontjára egy órán belül csapást mérni – ennek katonai meghatározása „azonnali globális csapásmérés”,Prompt Global Strike (PGS).
Hewson beszámolója szerint a HTV-3X-al folytatott kísérletek nyomán már bizonyítani tudják, hogy lehetséges hiperszonikus repülőgép gyártása elfogadható áron. Becslésük szerint egymilliárd dollárnál kevesebbe kerül kifejleszteni és megépíteni egy ilyen bemutató gépet az F-22-es méretében.
A másik DARPA program alanya, a HTV-2-es két kísérlet során, rakétáról indítva Mach 17 és Mach 22-es sebességet ért el. A harmadik a HTV-3X hagyományosan indulna és szállna le, és nem haladná meg egy hagyományos vadászgép méretét. Ezzel a költségvetési megszorítások miatt abba kellett hagyják a kísérleteket.
A Lockheed dolgozik egy hiperszonikus kémrepülőgépen is. Az SR-72 próbarepülésére már 2018-ban sor kerülhet, csúcssebessége 6 Mach lenne, kétszerese híres elődjének, az SR-71-es Blackbirdnek, amelyet 1998-ban vontak ki a hadrendből – emlékeztetett a Fortune.
Barabás T. János