A történelem számos háborújában, főleg nehéz és hegyvidéki terepen tettek jó szolgálatot az öszvérek, akik nélkül szinte lehetetlen lett volna megoldani a harcoló csapatok utánpótlását. Erre a célra akarja felhasználni az amerikai hadsereg a robot-öszvért, egy vezető nélküli szárazföldi járművet (Unmanned Ground Vehicle – UGV).
A Lockheed Martin fejlesztette ki a szakaszfeladat támogató rendszert (Squad Mission Support System – SMSS). Ez a legnagyobb ember nélküli autonóm robot, amit valaha is használt az USA hadserege. Legfőbb feladata a könnyű felszerelésű, elsőként behatoló szakaszok logisztikai támogatása.
Az SMSS kifejlesztését a Lockheed Martin saját kezdeményezésére és költségén végezte el, és először 2006-ban mutatta be, a hadsereg 2008-2009-ben tesztelte, próbáit a következő két évben folytatták, és 2011 júliusában megnyerte a hadsereg Igásló UGV projektjének versenyét. Ennek köszönhetően három hónapig harctéri körülmények között teszteltek Afganisztánban négy példányt. Ugyanakkor a brit hadsereg is kipróbálta a járművet.
Az SMSS alapja a 6 kerekű kétéltű terepjáró Land Tamer, moduláris felépítése több célra is alkalmassá teszi. Hossza 3,6 méter, szélessége 1,8, magassága 2,1 méter. Súlya 1724 kg, és 544 kilogrammos terhet képes szállítani. Hanggal, távirányítással vagy kézi irányítással vezérelhető, de talán a legmeglepőbb képessége, hogy saját érzékelőivel készített három dimenzió kép alapján automatikusan követi a kijelölt katonát. Terepen is képes csökkenteni egy 9-13 fős alakulat felszerelésének terheit csökkenteni, követve őket a tartalék lőszerrel, robbanóanyaggal, élelmiszerrel stb. Ugyanakkor a szükséges felszerelésekkel a raj vagy szakasz után is küldhető, GPS alapján beprogramozva. A frontvonalban használható a sebesültek hátraküldésére, jövőbeli felfegyverzett változatai pedig harci felderítést és célpont-kijelölést is végezhetnek. Feladatát éppen olyan jól végezheti városi harcokban, mint nehéz terepen. Motorja 60 vagy 80 lóerős dízelmotor, hajtási rendszere hidraulikus, hatótávolsága 200 kilométer, 0,55 méter magas akadályon és 0,7 méter széles árkon tud átkelni, helikopterrel szállítható.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János