Komoly problémák vannak az amerikai légierő „csodafegyverével”, az F-35-ös vadászbombázókkal egy kiszivárogtatott védelmi minisztériumi dokumentum szerint, ami megkérdőjelezi a nagy rendszerek beszerzésének eddig gyakorlatát, és igen kínos Izrael számára – írta a Defence.Professionals.
A bajokat egy bizottság tárta fel, amelyet a Pentagon bízott meg azzal, hogy vizsgálja meg az úgynevezett egyidejűség kérdését, vagyis azt a gyakorlatot, hogy már akkor megkezdik a repülőgépek eladását, amikor azok légi tesztjei még be sem fejeződtek. Ez évtizedek óta bevett gyakorlat Nyugaton minden nagy fegyverrendszernél. A megnyúlt kifejlesztési és gyártási időszakok szükségessé tették, hogy időnként akár a fejlesztés lezárulta és a tesztek lefolytatása előtt megindítsák kis példányszámban a gyártást – hogy a gyártó minél előbb hozzájusson a hatalmas befektetések ellenértékéhez. Ez a gyakorlat arra alapult, hogy a később felmerülő problémákat a korábbi példányokon kijavítják.
Az ötödik generációs F-35-ös vadászrepülők esetében azonban ez példátlan méreteket öltött. Gyártói az F-22-essel szerzett számítógépes szimulációk tapasztalatai alapján úgy vélték, hogy még a repülő tesztek kezdete előtt elkezdhetik a gép eladását. Míg a repülő tesztek csak 2008-ban indultak, már 2007-ben elkezdték a repülők eladását. A 2011-es pénzügyi évben már 88 megrendelést gyűjtöttek be és a következő évekre évente 30-40 plusz gép építését tervezték. A tavalyi év közepe táján azonban világossá vált, hogy a kísérleti repülések nem haladnak az elképzeléseknek megfelelően, ami a bizottság szerint ha nem is kérdőjelezi meg az „egyidejűség” gyakorlatának jogosságát, mégis komoly problémákat vet fel. Eddig több mint 700 változtatási kérelmet nyújtottak be az F-35-ösökre, és átlagosan 24 hónapra van szükség ahhoz, hogy egy módosítást elkezdjenek végrehajtani a szerelőszalagon. A korábban már legyártott repülőkön valamikor egy későbbi időpontban hajtják végre ezeket, ami növeli a gépek árát. Ráadásul nem kis módosításokra van szükség. Közéjük tartozik a pilóta sisakja display rendszere, súlyos biztonsági hiányosságokra bukkantak az üzemanyag-töltő alrendszerben és baj van az integrált áramellátó megbízhatóságával is.
És ezek a hiányosságok a tervezett tesztek 19 százalékának végrehajtása alatt buktak ki, így a sor várhatóan bővülni fog, hiszen a fegyverrendszereket még ki sem próbálták. A gépek ára pedig a hírek szerint a módosítások nélkül 160 millió dollár, amit tovább növelnek a változtatások, emellett később lesznek hadra foghatóak. A jelenlegi menetrend szerint csak a 2018 után gyártott példányok lesznek teljesen harcképesek, amelyeket valamikor 2019-2020 után tudnak leszállítani.
Ez különösen nehéz helyzetbe hozza az izraeli légierőt, amely 19 F-35-ös átadását várja 2016-al kezdődően, s ez valószínűleg 2018-ra halasztódik. És még akkor is olyan gépeket fognak kapni, amelyek repülő és fegyverzet-tesztjei nem fejeződtek be, és számos módosításon kell átessenek harcképességük eléréséhez.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János