A M44-es mozdony egy működő közúti-vasúti kereszteződésben összeütközött egy szabálytalanul a sínen lévő személygépjárművel. A MÁV Zrt. – az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsága (ORFK-OBB) közreműködésével – ezzel a szimulált helyzettel hívta fel a figyelmet arra, hogy egy nem nagysebességgel közlekedő mozdony is képes szinte teljesen szétroncsolni egy átlagos személyautót.
A MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatósága 2010. június 24-én, Budapesten a Soroksári úti vasútállomáson indította el a növekvő számú vasúti útátjárós balesetekre és az azok megelőzésére indított biztonsági kampányát. A kampány nyitónapján a vasúttársaság egy szimulált ütközéssel mutatta be a közút-vasút szintbeli kereszteződésekben rejlő veszélyeket. A szimuláció során egy futóképes, leselejtezésre váró mozdony és egy üzemképtelen autó ütközött egy forgalom elől elzárt vágányon. A színlelt helyzetben a Budapest–Kelebia vasútvonalon közlekedő mozdony vezetője Soroksár-rendező pályaudvar felé menet észlelte, hogy egy személygépkocsi vesztegel a síneken a Soroksári úti átjárónál. A mozdonyvezető azonnal vészfékezett és figyelmeztető jelzést adott, de az autó a kürthang ellenére sem mozdult, így az ütközést már nem lehetett elkerülni. A mozdony – alacsony, 20 km/h haladási sebessége ellenére is – nekicsapódott a járműnek. A vonat eleje az autó első felét elsodorta, majd kb. 50 méteren át maga előtt tolta, majd az autó a mozdony alá gyűrődött. Az ütközés következtében a mozdonyban alig esett kár, azonban a személygépkocsi utas oldali karosszéria- és biztonsági elemei nem bírták a terhelést, és szinte papírként gyűrődtek össze. A gépjármű vezetője a roncsok között rekedt.
Az autó ezúttal üres volt, de valós szituációban az autóban ülők feltételezhetően nem élnének túl egy ehhez hasonló balesetet, vagy súlyos, egész életükre kiható sérülést szenvednének! Egy ehhez hasonló ütközés következtében előfordulhat, hogy a vasúti pálya is megrongálódik, ezért a baleseti helyszínelést követő helyreállítás befejezéséig, több órán keresztül szünetelhet mind a közúti, mind a vasúti közlekedés, ami miatt több ezer utas és arra közlekedő csak jelentős késéssel érheti el úti célját.
A most bemutatott kampány része a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) és az Európai Unió által 2009-ben életre hívott, „Közlekedj biztonságosan a vasúti átjárókban!” elnevezésű Nemzetközi Útátjárós Biztonsági Kampánynak. A több mint 40 országban elindított kampány öt kontinensen egy ún. Nemzetközi Útátjárós Biztonsági Nappal (ILCAD) kezdődött, hogy még nagyobb figyelmet kapjanak a közút-vasút szintbeli kereszteződések.
A szervezők, köztük a MÁV Zrt. elsődleges célja felhívni a közlekedők figyelmét arra, hogy ezek a balesetek minden esetben elkerülhetők, ha a gépjárművezetők betartják a közlekedési szabályokat és tisztában vannak az útátjárókban előforduló veszélyekkel. Tudatosítani kell a közúti közlekedés résztvevőiben, hogy akár járművel, akár pedig gyalogosan közlekednek, igen nagy kockázatot vállalnak akkor, ha a vasúti átjárókra vonatkozó szabályokat megszegik. A KRESZ 2010. január 1-jén hatályba lépett módosítása megszüntette a vasúti átjárókra vonatkozó korábbi – számszerűsített – sebességkorlátozást. A jelenlegi előírások azonban megkövetelik az átjárók fokozott óvatossággal történő megközelítését.
Túrós András, a MÁV Zrt. biztonsági igazgatója a sajtótájékoztatón beszámolt arról, hogy a hazaivasúti átjárókban évente legalább 100 baleset történik, amelyekben összesen közel 30 ember veszti életét. A szerencsétlenségek egyaránt nagy erkölcsi és anyagi kárt okoznak, a menetrend felborul, az ütemes menetrend megszűnik, vonatok sokasága marad el, ami több ezer utas eljutását nehezíti meg. Az elmúlt öt évben a 401 átjárós baleset közül 398-at a gépjárművezetők figyelmetlensége, gondatlansága, agresszivitása okozott. Túrós András arra is felhívta a figyelmet, hogy az idén módosult KRESZ azt tartalmazza, hogy a gépjárművezető a vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal közelítheti meg. Ez az előírás nem elvi jellegű, a fokozott óvatosság konkrét elvárás minden járművezetőtől.
A balesetek és az útátjárós ellenőrzések tapasztalata szerint a járművezetők legalább fele a fokozott óvatosság követelményével nincs tisztában, a KRESZ vasúti előjelző tábláit nem veszik figyelembe. A nemzetközi akcióprogram kiemelt célja továbbá, hogy 2010-ben a vasúti átjárókban bekövetkezett balesetek száma a felére csökkenjen! Ennek érdekében a MÁV Zrt. a biztonsági kampánnyal párhuzamosan, megerősített, az érzelmekre ható kommunikációt folytat, amellyel a folyton siető, figyelmetlen, felesleges kockázatot vállaló autóvezetőket kívánja megszólítani. A közeljövőben a MÁV Zrt. a rádiókban és a televíziókban figyelemfelkeltő, és egyben elrettentő hatású társadalmi célú felhívásokat tesz közzé. Ezen túlmenően a vasúttársaság biztonsági szakemberei az ORFK-OBB munkatársaival közösen a kampány részeként kiemelten nagy hangsúlyt fordítanak a prevencióra. A megelőzés elsősorban a tanulóvezetőkre, valamint a jogosítvány megszerzése előtt álló középiskolásokra irányul.
Forrás: MÁV Zrt.