Las Vegasban tegnap bezárta kapuit a világ legnagyobb helikopter kiállítása, a Heli-Expo 2013, amin idén több mint 60 új, vagy továbbfejlesztett helikoptert vonultattak fel.
A Sikorsky itt mutatta be a nyilvánosságnak S-76D modelljét, amiből 26 darabot meg is rendelt a Bristow Group. A szerződés 10 helikopterről szól, opcióval további 16-ra, szállításukat jövőre kezdik meg. A gépeket a csoport a tengeri olajfúró-tornyok ellátásában fogja hasznosítani. A Milestone Aviation Group ugyanakkor hetet rendelt ebből a modellből, és 23-at az S-92-esből. Bár késik a megrendelések teljesítésével, a Sikorsky 700 millió dolláros várólistával rendelkezik. Az általános várakozási idő a megrendeléstől számítva egy év.
Az Eurocopter az EC135 két korszerűsített változatával állt elő, mindkettőre már vannak szerződései az Egyesült Államokkal, Norvégiával és Olaszországgal. A két első ország mentő helikopter változatban rendelt 6-6 darabot, az olaszok egy hegyimentő-variánst vesznek. A könnyű, többcélú két motoros EC135 T3 és P3 elődjénél nagyobb teljesítményű, mind repülési mutatóit, mind hordképességét és belső tere alakíthatóságát illetően. A két új változat között a különbség a motorokban van: a T3-asé a Turbomeca’s Arrius 2B2 ‘Plus’ , a P3-asé a Pratt & Whitney Canada PWC 206B3-as. Az alapmodellénél 10 centiméterrel hosszabbak a rotorlapátaik, 240 kilogrammal nagyobb teher szállítására képesek, optimalizálták a szoftvert és külön védelemmel látták el a motorokat por, homok és idegen tárgyak behatolása ellen. Az időjárásnak is ellenállóbbak az új gépek: minusz 45 fokos hidegben is képesek repülni, szemben az alapmodell minusz 35 fokos tűrőképességével.
Természetesen eljöttek az oroszok is az Mi171-es és a Ka-32A legújabb változatával, de a legtöbbet a különösen takarékos üzemű és biztonságos Ka-62-estől várják. Ennek érdekessége, hogy miután a Kamov tervező irodából kikerülő szembeforgó két rotoros gépek megoldásai éppen kezdenek divatba jönni Nyugaton is, az iroda új büszkesége egy rotoros, hagyományos építésű, amelynek több mint 50 százaléka kompozit anyagokból van, moduláris szerkezete miatt többféle motorral és változatban készíthető.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János