A lengyel kerekes lövészpáncélos, a Zubr (Bölény) első két példányát már meg is kapta a lengyel hadsereg. Az APC-t az AMC-Kutno gyár fejlesztette ki, amelynek ez a legnehezebb csapatszállítója. A prototípust még 2008-ban mutatták be, de a rendszeresített P változat jelentős változásokat mutat, főleg az orr-részen. Alkalmazható a csapatszállításon kívül felderítő, légvédelmi és parancsnoki járműként is.
A Zubr az Iveco EuroCargo 4×4 teherautóra épül, amelyet licenc alapján gyártanak Lengyelországban. Moduláris felépítésű, szélvédője két darabból álló páncélüveg, a mindkét oldalra nyíló ajtók lehetővé teszik a jármű gyors elhagyását. Súlya 14 ezer kilogramm – ami természetesen függ a páncélzat fajtájától és a fegyverzettől -, hossza 6,45 méter, szélessége 2,45, magassága 2,65 méter. Tíz katonát teljes felszerelésével tud szállítani, és 1500 kilós terhet tud vontatni.
Jelenleg három változatban készül: a Zubr P légvédelmi variáns GROM rakétákkal van felszerelve, a Zubr MMSR légi megfigyelő N-26-os radarral és a Zubr WD parancsnoki jármű öt munkahellyel. Stanag 4569 szintű a páncélzata, a V alakú fenéklemez eltéríti az aknarobbanások erejét – 8 kg-os akna robbanását is kiállja. Négyes szintű védelmet nyújt 7,62 mm-es páncéltörő lövedékekkel és szilánkokkal szemben.
N60 ENT C Iveco Tector 6 hengeres dízelmotorjához kézi (6 előre és 1 hátramenet) vagy automata sebességváltó csatlakozhat, 202 kW az ereje, maximális nyomatéka 930 Nm, csúcssebessége 100 km/óra, hatótávolsága 600 kilométer. Előkészítés nélkül tud áthaladni 700 mm-es vízen, és C-130-as katonai repülőgéppel szállítható.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János