Kimondottan biztonságos és jó évet tudhat maga mögött a globális polgári repülés: az Aviation Safety Network (ASN) repülésbiztonsági hálózat 2012. január 1-jén közzétett statisztikái szerint az elmúlt tíz esztendő átlaga alapján most halt meg a legkevesebb ember légi szerencsétlenségben.
A modern repülés történetében 2011-ben telt el a leghosszabb időszak halálos baleset nélkül. (Ez 80 napot jelent az elmúlt évben, az időszak számítása január 1-jével kezdődik.)
Tavaly a többmotoros légi járműveken 28 esetben történt halálos kimenetelű baleset, az év során összesen 507 ember halt meg a szerencsétlenségekben. Ezen felül, a repüléshez kapcsolódóan 14 ember a földön vesztette életét.
Az elmúlt évtizedben évente átlagosan 764-en vesztették életüket légi balesetben.
A legszerencsétlenebb 2011-es balesetként az Iran Air Boeing 727-esének balesetét tartják számon: Iránban tavaly január 9-én összesen 77-en haltak meg.
Tavaly 28 balesetet szenvedett gépből hetet olyan légitársaságok üzemeltetettek, amelyek az Európai Unió (EU) „feketelistáján” is szerepeltek. (Ugyanez a mutató 2010-ben 29 esetet és hat légitársaságot jelzett.) A biztonsági tényezőket figyelembe véve tavaly az EU kilenc újabb légitársaságot írt fel a feketelistára, a – javuló teljesítmény és biztonsági feltételeknek köszönhetően – három céget húzott le a listáról.
Az összes, halálesettel végződő légiszerencsétlenség 14 százaléka Afrikában történt, ám az ASN arra is felhívta a figyelmet, hogy ez a relatíve alacsony szám is csak annak köszönhető, hogy a kontinens a világ légiforgalmának mindössze három százalékáért felel (az induló járatok száma alapján).
Oroszország kifejezetten rossz évet zárt: az országban hat halálos baleset is történt 2011-ben.
Forrás: Aviation Safety Network