“Félidősek” az amerikaiaktól érkező helikopterek

Életkorukat tekintve félidősek azok a helikopterek, amelyeket a honvédség az Egyesült Államok hadseregétől kap – derül ki Hende Csaba honvédelmi miniszter leveléből, amelyet egy jobbikos képviselő kérdésére küldött válaszként. Még nem választották ki azt a harminc helikoptert, amelyet a Magyar Honvédség ingyenesen vehet át.

A Csendes-óceánon állomásozó New Orleans amerikai kétéltű szállítóhajó fedélzetére leszálló UH-1N Huey. 2007. november 15.

 

Hende Csaba írásos válaszában közölte: az UH-1N helikoptereket a Bell Helicopter Company 1971 és 1979 között gyártotta az Amerikai Egyesült Államok Tengerészgyalogsága (US Marine Corps – USMC) részére. Ezek között van a Magyarország részére térítésmentesen felajánlott harminc UH-1N helikopter is, amelyeknek a kiválasztása még hátravan. A miniszter szerint ugyanis az átadás részleteiről még folyamatos tárgyalások folynak, ezért az átvehető helikopterek pontos gyártási idejéről jelenleg nem rendelkeznek adatokkal.

Az UH-1N helikopterekre a gyártó 17,5 ezer repült órát javasol, és ebből ezek a helikopterek átlagosan 8-9 ezer órát teljesítettek, tehát az életkorukat tekintve félidősek – írta válaszában Hende, de hozzátette: a rendelkezésre álló helikopterenkénti közel 9 ezer repült óra – a Magyar Honvédség igényei alapján – minimum 25 év üzemben tartást tesz lehetővé.

A tárca szeptember 19-én jelentette be, hogy harminc UH-1N-es helikoptert kap hamarosan a honvédség az Egyesült Államok hadseregétől. Tájékoztatásuk szerint az amerikai haderő összesen 89 helikoptert von ki a hadrendjéből, amelyet ingyen vagy kedvezményes áron ajánlott fel a partnerországoknak. Mivel Magyarország a legmegbízhatóbb partnerek közé számít, ezért ingyen juthat a darabonként 5 millió dollárt érő gépekhez – ismertették.

A Bell UH-1 Iroquois amerikai fejlesztésű és gyártású katonai szállító helikopter. A harci járművet Huey-nak becézik, a hivatalos Iroquois megnevezést a gyakorlatban nem használták. A UH-1-et az UH-60 Black Hawk váltotta az 1980-as évek elejétől kezdve, így napjainkra már csak néhány Huey teljesít szolgálatot. A tengerészgyalogság viszont ma is nagy számban alkalmazza a korszerűsített (ikerturbinás) N és Y típusú változatokat.

Forrás: MTI

Kapcsolódó cikkeink

Leave a Comment