Hogyan kell webáruházat indítani? Mire kell figyelni az üzemeltetés során, milyen költségekkel jár? Milyen típusú webshopok vannak? Az alábbiakban minden fontos kérdést megválaszolunk, alaposan körbejárjuk a témát.
Első lépésként a pontos célt kell meghatározni. El kell dönteni, hogy milyen termék vagy szolgáltatás kerül értékesítésre, ki a célcsoport, valamint milyen eszközökkel lehet elérni a leendő vásárlókat. Mindemellett természetesen az árazásra is nagy hangsúlyt kell fektetni.
Nem mindig könnyű leszűkíteni a leendő vevői kört
A megfelelő termékek megtalálásához érdemes piackutatást végezni. Ha megvan a termék, akkor a Google Ads kulcsszótervezőjével érdemes megnézni, hogy hányan keresnek rá. Ezzel a módszerrel megtudható, hogy milyen lesz a verseny a piacon. Továbbá a vámmal és adózással kapcsolatban is tájékozódni kell, illetve alkalmazottak felvétele esetén a bérek és az szja mértéke is fontos.
Ezután érdemes két-három vásárlói profilt alkotni, hiszen nem mindig könnyű leszűkíteni a leendő vevői kört. Ha sikerült meghatározni a célközönséget, akkor a viselkedési és a demográfiai jellemzők alapján meg kell határozni, milyen kommunikációra és milyen csatornákra lesz szükség az értékesítéshez. Ezt követően az árazásra kell időt szánni. Annak érdekében, hogy rentábilis legyen a vállalkozás, minden költséget figyelembe kell venni.
Milyen költségekkel jár a webshop üzemeltetése?
A következő lépés a webáruház típusának kiválasztása. Lehet készíttetni és lehet bérelni webshopot. Az egyedi változat minden igénynek teljesen megfelel, míg az utóbbi esetben bizonyos tekintetben kompromisszumokat kell kötni. A bérelhető webshopok előnye, hogy azonnal használhatóak és költséghatékonyabb megoldást kínálnak, mint az egyedi fejlesztésű webáruházak.
Az üzemeltetési költségekhez sorolható az egyedi fejlesztésű webáruházak esetében a fejlesztés díja, továbbá a szoftverek licenszdíja. A bérelhető webáruházak esetében a havi bérleti díjat kell figyelembe venni. Mindemellett induláskor mindkét webáruháztípus esetében számolni kell a szövegezés elkészítésének és a feltöltésnek a díjával. Továbbá számolni kell a domainnév vásárlásának és meghosszabbításának díjával, illetve a tárhely használati díjával.
A számlázási folyamatot is át kell gondolni
Mindemellett a költségek számolása során a SEO szakértő és a szövegíró díjával is számolni kell, hiszen a segítségükkel lehet kulcsszavakra optimalizált, friss tartalom az oldalon. Továbbá a közösségi média oldalakon való megjelenés és az e-mail marketing költségeivel is kalkulálni kell.
Mindemellett a számlázási folyamatot is át kell gondolni. Ezt érdemes automatizálni, olyan online számlázó programot célszerű használni, mely egyszerűen összeköthető a webshop rendszerével. Továbbá fontos, hogy a NAV adatszolgáltatás is automatizálható legyen az online számlázó program segítségével.