Manapság már rengeteg dolgot vásárolunk online, így többek között akár gumit és felnit is. Mielőtt ilyen nagyobb értékű dolgokat szerzel be, érdemes kicsit tájékozódni, hogy ne merüljenek fel kompatibilitási problémák.
A feleslegesen megrendelt termékeket ugyan visszaveszi a webshopok többsége, legalábbis amelyik jogszerűen működik, de ez a procedúra azért nagy herce-hurca tud lenni. Jobb elkerülni a komplikációkat!
Tisztázzunk pár dolgot a gumik kapcsán!
A nyári és téli gumik szélességét milliméterben szokás megadni. Ha egy gumi mérete 185/65, akkor az azt jelenti, hogy 185 milliméter szélességű a futófelülete. A perjel után álló 65 egy arányszám, ami megadja, hogy a 185-nek a 65%-a a gumi oldalfal magassága.
A fenti perjellel elválasztott számok után szokott szerepelni egy R betű, amihez kapcsolódik egy kétjegyű szám. Az R azt jelenti, hogy radiál a gumi, bár ma már ennek nincs jelentősége, hiszen már nem hoznak forgalomba diagonál abroncsokat. Az R utáni szám egy 10-től 24-ig terjedő szám szokott lenni, ami a collméret. A 16 például azt jelenti, hogy a kerék 16 coll átmérőjű.
Sajnos úgy alakult, hogy a gumi különböző adatait különböző metrika szerint adják meg. Ez már bevett szabvány, úgyhogy el kell fogadni.
Milyen felnivel kompatibilis egy gumi?
A gumik mérete kapcsán a legfontosabb jelöléseket már tisztáztuk, most nézzük, hogy milyen felnihez passzol egy adott gumiabroncs! Például ha azt látod, hogy 205/65 R15 – 7 (6,5 – 7,5), akkor ez a gumiabroncs egy 7-es felnire optimális, de jó egy 6,5-ös vagy egy 7,5-ös felnire is.
A felni szélessége mindig arányos a gumi szélességével. Minél széleseb gumiról van tehát szó, annál nagyobb felni illik hozzá. Vannak persze határok, tehát a legtöbb dolog nincs kőbe vésve. Tény, hogy egy bizonyos méretű felnire több eltérő szélességű gumiabroncsot lehet biztonságosan felszerelni, de mindig be kell tartani a megadott határokat.
Fontos az osztókör is!
Nem szabad elhanyagolni az osztókör jelentőségét sem. Muszáj illeszkednie a felfogatócsavarok lyukszámainak, valamint az elhelyezkedésüknek.
Az osztókört úgy kell mérni, hogy veszünk egy elképzelt kört, ennek a vonalában vannak az egyes lyukak. E kör átmérőjét kell megmérni ahhoz, hogy megkapjuk az osztókört.
Külön ügyelni kell arra, hogy passzoljon a középső lyuk is. Van némi engedmény e téren, hiszen a középső lyuk lehet nagyobb, egyáltalán nem gond. Erre az eshetőségre való a közgyűrű, ez a kerékagyra kerül, és beközpontozza. Ez egyébként sokkal ideálisabb, mintha csak a csavarok tartanák.
Érdemes ügyelni a felni ET számára
A felni ET száma a felni középvonala és a kerékagyra való felfekvési sík közötti távolság milliméteres pontossággal. Ezt szokták besajtolási mélységnek is nevezni.
Az ET érték minél nagyobb, annál jobban képes rámenni a tengelyre a felni. Ha a felni mélysége túlságosan nagy, az veszélyes, mert a kerék érintkezésbe kerülhet akár a féktárcsával, akár a lengéscsillapítóval, ami nem szerencsés. A kicsi ET szám sem jó, ilyenkor a kerék, valamint a karosszéria súrlódik.