Kerékpáros energiaforrás régen és most

bikepro.huAkik éltek, sőt kerékpároztak is már az olcsó LED-ekkel megoldott villogók, világító kerékpár lámpák előtti időkben, azok emlékezhetnek arra, hogy a bicajok világításra szánt energiaigénye egy egyszerű kis szerkezettel, a dinamóval volt kielégítve.

Ezek dörzshajtással közvetlenül az első vagy hátsó kerékről kapták a meghajtást és olyan népszerűek voltak, hogy a konzoljaik gyakorlatilag minden Magyarországon kapható kerékpár első villájára vagy a váz hátsó részére eltávolíthatatlanul fel is voltak hegesztve.

Klasszikus dinamó, amelyet meghaladott az idő

A Bikepro.hu kerékpár webshop modern agydinamói mellett például az ilyen klasszikus dinamók még mindig kaphatók. Ez a régi megoldás egyébként vitathatatlanul életképes, de azért megvannak a maga korlátai. Elsősorban az, hogy csak akkor lehetséges a járművet kivilágítani, ha az éppen halad, álló helyzetben szóba sem jöhet a láthatóvá tétel. 

Másrészt, mivel szabadon álló alkatrészekből épül fel, így könnyen eltömődik, koszolódik, a víz, sár nem éppen a rendszer barátja. A víz azért sem, mert esőben drasztikusan leromlik a tapadás az abroncs és a dinamó között, így a szerény fényerő nagy része is elveszik. A rendszerhez tartozó lámpák izzószálas égőket tartalmaztak, amelyek szerettek kiégni, és a fő gond, hogy a dinamó bekapcsolásával azonnal és drasztikusan megnő a kerékpár mozgásban tartásához szükséges erőszükséglet, azaz lényegesen nehezebb tekerni.

Agydinamó, egy lépés előre

A fenti problémák jó részét orvosolta az olyan megoldás, amikor a dinamó közvetlenül az agyba került beépítésre. Az agydinamó esetében a szerkezet sokkal inkább védett, külső behatásoknak kevésbé kitett helyről szolgáltatja az energiát, viszont sok esetben olyan szintű ellenállás volt jellemző az agydinamóhoz, mintha egy kis dobfék folyamatosan fékezné a biciklit. Ez a ránézésre néha kissé ormótlan megoldás nem is tudott igazán elterjedni, csak inkább az idősebb, amúgy is lassabb tempót kedvelő vásárlók érdeklődésére tartott főleg számot.

A kétféle dinamós rendszer aztán a népszerűséget illetően hihetetlen gyorsan átadta helyét az elöl-hátul független elemekkel vagy akkumulátorral működő lámpáknak. Manapság azonban a környezetvédelem korában soha nem látott súllyal esik latba és vitathatatlan tény, hogy a dinamós kialakítás nem igényel áramfelvételt, sohasem kell tölteni, mint ahogy a veszélyes hulladéknak számító, lemerült elemekkel sem terheli környezetünket.

Korszerű agydinamós megoldás

A folyamatos fejlesztéseknek, bravúros mérnöki megoldásoknak köszönhetően ma már létezik olyan agydinamó, amely egyedi, kimagasló, 73 százalékos hatékonysággal képes dolgozni, és használata során egyáltalán nem érzi úgy a kerékpáros, hogy valami folyamatosan fékezné az előre haladását. A BioLogic Joule 3-as modellje éppen ilyen, és gyorszáras megoldása, valamint tárcsafékkel való kompatibilitása révén a legmodernebb kerékpárokba is beépíthető. 

Érdemes körülnézni a Bikepro.hu kerékpár webshop kínálatában és ott kiválasztani az igényeidnek megfelelő alkatrészt.


 

Kapcsolódó cikkeink

Leave a Comment