Elbukott a Ferihegyi repülőtér a hazánkat is ellenőrző repülésbiztonsági, úgynevezett ICAO-felülvizsgálaton – írta a Magyar Hírlap. Minderről a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium múlt hét végén tájékoztatta a Budapest Airport Zrt.-t, ám tapasztalataink szerint a ferihegyi 2-es terminálon már régóta érzékelhetők a leminősítés hatásai.
Az Európai Unió (EU) döntése szerint a Budapestről érkező járatok utasait úgy kell kezelni, mintha unión kívüli, azaz egy harmadik világbeli országból érkeznének. Ez annak az átfogó biztonsági ellenőrzésnek a következménye, amelyet a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (International Civil Aviation Organization, ICAO), az ENSZ repüléssel foglalkozó ügynöksége végzett a ferihegyi nemzetközi repülőtéren.
A Ferihegy 2 terminálon május vége óta másfél-két órás sorbanállással juthatnak el az utasok az ellenőrző kapukig. Június első hetében tapasztaltaink szerint az éppen induló járatok utasainak is végig kellett állniuk a sort, a reptéri asszisztensek a várakozók közül csupán azokat az utasokat hívták előre ellenőrzésre, akiknek gépe akkor már 20 perce fel kellett volna szálljon az eredeti menetrend szerint.
A Biztonságpiac.hu azóta többször megkereste a Budapest Airport (BA) Zrt.-t, ám azt érdeklődésünkre nem kommentálta a társaság, hogy a gépek késése összefüggésbe hozható-e a rendkívüli mértékben lelassult utasellenőrzéssel. A közelmúltban a BA lapunkat arról tájékoztatta, hogy április végén az Európai Bizottság bizonyos szigorításokat vezetett be a légiközlekedés és az utasellenőrzés szabályozásában, a ferihegyi 2-es terminálon tapasztalt problémák pedig ennek tudhatók be.
Érdeklődésünkre a BA Zrt. biztonsági okokra hivatkozva nem adott részletes felvilágosítást az ellenőrzések technológiájáról. Annyit azonban megtudtunk, hogy a repteret üzemeltető társaság az 1-es terminálon új utasbiztonsági csatornát nyitott, ahol – a 2-es terminálon épülő új utasforgalmi épülethez hasonlóan – a jelenleg elérhető legjobb technikát építették be. A Budapest Airport egymilliárd forintot költött az utasbiztonsági rendszerek korszerűsítésére az elmúlt két évben.
Ennek dacára az ICAO illetékesei egy átfogó audit utóellenőrzés során Ferihegyen azt állapították meg, hogy a repülésbiztonság általuk feltárt hiányosságait nem javította ki a repülőtér üzemeltetője. A BA a legfrissebb belső hírlevelében közölte: számos területen azonnal orvosolták a technikai jellegű hiányosságokat, az érintett magyar hatóságok értékelése szerint pedig további lépésekre van szükség, különösen az utasbiztonsági és a biztonsági ellenőrzés területén.
A kedvezőtlen utasforgalmi változások elsősorban a schengeni repülőtereken átszálló utasokat érinthetik, így a Ferihegyről induló utasok 10-12 százalékának kell ismételt biztonsági ellenőrzésen átesniük. Az átszálló utazóknak így arra is fel kell készülniük, hogy lekéshetik a csatlakozó járatokat az uniós reptereken.
Forrás: biztonságpiac.hu/MTI-Eco