Ami nemrégiben még lehetetlennek tünt, már repül – egy forgószárnyas gép, amelynek sebessége a jelenlegieknél 50 százalékkal nagyobb.
Az ócean mindkét oldalán született ilyen gép – az Egyesült Államokban a Sikorsky X2-es, Európában az Eurocopter X3-as, amit most mutatott be az Aviation Week. A nagy sebességű és hatótávolságú hibrid helikopter (H3 – High-speed, long-range Hybrid Helicopter) utazósebessége 220 csomó, szemben a jelenlegi helikopterek átlag 150 csomójával, és mindezt elérhető áron. A H3 család 5-14 tonnás gépekből fog állni,és természetesen nemcsak katonai, hanem olyan polgári célokra is használható lesz, mint a kutatás-mentés, a tengeri olajkutak kiszolgálása és természetesen a személyszállítás. Lutz Bertling, az Eurocopter elnök-vezérigazgatója szerint a gépek ára és fenntartási költsége csak 20-25 százalékkal haladja majd meg a hagyományosokét, amit bőven behoz nagyobb sebességük. Az Aviation Week a gyakorlatban is kipróbálhatta az X3-ast annak amerikai bemutatója során.
A gép újdonsága, hogy rövid, de némi felhajtó erőt így is adó szárnyai végén két légcsavar adja az előrehajtó erőt. A sebességgel növekszik a szárnyak felhajtó ereje, ami a fő rotor lapátjainak terhelését 40-50 százalékkal csökkenti, s a rotor fordulatszámát automatikusan 15 százalékkal lejjebb viszi. – elsősorban ez teszi lehetővé a sebesség növelését.
Az első légi tesztre 2010 szeptemberében került sor, és az X3-as a rendelkezésére álló erő 80 százalékos kihasználásával 2011 márciusában már 232 csomós maximális sebességet ért el. A szokatlanul gyors születés titka, hogy az Eurocopter a kísérleti gép számos elemét más gyártmányaiból vette át, ami nem mellesleg igen költséghatékony megoldás. A Rolls-Royce Turbomeca RTM322 ikermotorok az NH90-esből jöttek, a törzs az AS365N3 Dauphintől, a rotorrendszer az EC155-ösből. Farokrotorra nincs szükség, így nincs is, elég helyette a farok két függőleges stabilizátora.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János