A budapesti GAMMA Zrt. és a győri Széchenyi István Egyetem konzorciuma, 2021 januárjában megkezdte a piacvezérelt kutatás-fejlesztési és innovációs projektek támogatására benyújtott, „Modulrendszerű, önvezérlésre alkalmas, távvezérelhető, könnyű páncélvédettségű félplatós terepjáró katonai és katasztrófavédelmi célú terepjáró bázisjármű és kapcsolódó cserefelépítmények fejlesztése” címmel megnyert pályázatának megvalósítását.
A GAMMA Zrt. több mint egy évtizede foglalkozik könnyű páncélvédettséggel rendelkező járművek fejlesztésével, gyártásával. Máig a Komondor könnyű-páncélvédettségű harcjármű család öt típusváltozatát fejlesztették ki. A nehéz terepen is kiváló menettulajdonságokkal rendelkező eszközök különböző kialakításúak lehetnek: a moduláris, cserefelépítményes elemekből széles körben alkalmazható típusok alakíthatók ki.
Az alapvetően katonai, rendvédelmi célokra kifejlesztett ballisztikai védelemmel rendelkező eszközök tesztelése, képességeinek demonstrálása során merült fel az az igény, hogy a speciális katonai vagy polgári műveleti környezetben, az élőerő szükséglet csökkentése, illetve annak védelme érdekében, vagy egyszerű rutinfeladatok végrehajtása során is szükség lenne olyan járművekre, amelyek már önállóan, csak táv- vagy önvezérléssel képesek működni. A Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának egyik fő kutatási iránya az autonóm rendszerek, azon belül is az önvezető járművek és az autonóm robotok. A Központban elért kutatási eredmények és tapasztalatok ígéretes ipari-piaci hasznosítási területe a katonai és katasztrófavédelmi célú járművek irányítása.
A 2024 év végéig megvalósuló innovációs projekt fő célkitűzése egy olyan nehéz terepi viszonyok között is alkalmazható, fizikai behatásokkal szemben védelmet biztosító alapjármű kifejlesztése és megépítése, amely többcélú alkalmazást tesz lehetővé és egyben biztosítja az önvezérléshez szükséges rendszerintegráció alapvető feltételeit. A tervezetten szimpla fülkés, félplatós, 4×4 hajtású jármű kialakítása mellett, a projekt magába foglalja a jármű főbb rendszereinek önvezérlést, távvezérlést lehetővé tevő kialakításának tervezését, demonstrációs rendszer szintű megépítését. A projekt során megterveznek egy a céljárműre integrálható komplex irányító rendszert, amelynek elemei a szenzorrendszer, jármű fedélzeti és járművön kívüli kommunikációs eszközök, valamint az irányítórendszer. A hardveres és szoftveres rendszerintegráció után a távvezérlési funkciókat fejlesztik ki, majd tesztelik. A kutatás-fejlesztés végső célja hogy a járművet autonóm feladat végrehajtásra is alkalmassá tegyék.
A másik fontos célkitűzés a járműhöz illeszkedő, többfunkciós feladatellátást támogató, nyitott és zárt cserefelépítmény rendszer kidolgozása és megépítése, amely lehetővé teszi a felhasználói igények alapján kialakított különleges képességekkel rendelkező felépítmények fejlesztését. A képességek bemutatása céljából, kialakítanak egy zárt felépítménybe integrált, demonstrációs rendszer szintű kémiai, biológiai, radiologia és nukleáris (CBRN) felderítő felépítményt is.
A pályázat segítségével létrejövő további kutatásoknál és fejlesztéseknél felhasználható további fontosabb szakmai eredmények:
• A távvezérlés vagy önvezérlés fejlesztésére alkalmas nehéz terepi bázisjármű kifejlesztése. A fejlesztés eredményeként létrejön egy olyan jármű, amely más hazai fejlesztőknek, kutatóintézeteknek is lehetőséget biztosít a saját megoldásaik tesztelésére vagy a már meglévő kapcsolódó termékeik bemutatására, segítve ezzel a magyarországi önvezető jármű és az azokhoz kapcsolódó felépítmény fejlesztéseket.
• A járműhöz illeszkedő, többfunkciós feladatellátást támogató, nyitott és zárt cserefelépítmény rendszer. Az akár más hazai fejlesztők által kialakítandó különleges felépítmények tervezésénél nem kell kompromisszumokat kötni az élőerő védelme miatt, a járművet és a felépítményt a feladat végrehajtására lehet optimalizálni.
• A távvezérlési rendszer logikai felépítésének összeállítása, működési algoritmusok kidolgozása során létrejött rendszerelemek. A vezérlő, irányító rendszer fizikai, illetve elektronikai védettségét szolgáló megoldások, más járműfejlesztéseknél is alkalmazhatóak lesznek.
• Kifejlesztésre kerül egy több munkahelyes irányító központ is, ami lehetőséget biztosít a járművek irányítására, a rendszereik által küldött jelek fogadására és elemzésére. Ez a megoldás más hasonló alkalmazások mellett, ahol speciális járművek mobil irányító központból történő irányítása a feladat, gyakorlatilag bármely katasztrófavédelmi vagy rendvédelmi feladatnál, nehezen megközelíthető terepen alkalmazandó, mobil bevetés irányítási központként vagy annak részeként is használható lehet.
A projekt megvalósítás tervezett kezdete 2021. január 1., a projekt zárásának tervezett befejezése: 2024. december 31. A konzorciumot a GAMMA Műszaki Zrt. vezeti.